Enligt ett pressmeddelande från Motorola så utforskar företaget just nu ''strukturella och strategiska förändringar inom företaget''. Alternativen innefattar ''att separera Mobile Devices från Motorolas övriga affärsområden.'' Ett sådant drag skulle innebära att affärsområdet för mobiltelefoner antingen isoleras i ett eget företag eller säljs av helt och hållet.
Motorolas mobildivision har genomlidigt ett kämpigt år. Under det fjärde kvartalet 2007 stod affärsområdet för förluster på hela 338 miljoner dollar och en omsättning på 4,8 miljarder dollar, att jämföra med en vinst på 341 miljoner dollar och en omsättning på 7,8 miljarder dollar för ett år sedan.
Motorola har idag runt 13 procent av världsmarknaden för mobiltelefoner, att jämföra med 21 procent för ett år sedan. Under det tredje kvartalet 2007 tog Samsung över som världens tredje största mobiltillverkare. I november lämnade Motorolas vd Ed Zander sitt jobb.
För drygt två år sedan valde Siemens en liknande väg ut från mobilmarknaden efter att ha tappat rejält med marknadsandelar. Företaget sålde sin mobildivision och varumärket Siemens Mobile till Taiwanesiska BenQ, som dock heller inte lyckades vända till vinst. Ungefär ett år senare valde BenQ att lägga ned verksamheten under varumärket Siemens Mobile helt och hållet.