Marknaden tar budet på allvar och direkt efter att nyheten gick ut steg Yahoo-aktien med 18 procent.

– Vi har stor respekt för Yahoo och tillsammans kan vi ge kunderna mycket spännande lösningar och bättre positionera oss för att konkurrera på marknaden för webbaserade tjänster, säger Microsofts vd Steve Ballmer i ett uttalande i samband med att budet på Yahoo presenterades.

Helt klart är det Google som är den främsta konkurrenten när det gäller onlinematerial och givetvis även webbannonsering. Det är inget som Microsoft sticker under stol med och i företagets pressmeddelande spår Ray Ozzie, Microsofts strategichef att marknaden för webbannonser kommer att växa från 40 miljarder dollar förra året till 80 miljarer om två år.

– I dag domineras denna marknad av en aktör och vi kan tillsammans med Yahoo erbjuda ett konkurrenskraftigt alternativ som bättre uppfyller de behov som våra kunder och partners har, säger Ray Ozzie.

Enligt Microsofts uträkningar ska de synergier som uppstår i samarbetet med de båda företagen innebära vinster på minst en miljard dollar per år.

Redan för ett år sedan inledde Microsoft en första förhandlingsrunda med Yahoo, dock utan att något konkret bud kunde läggas.

Går köpet på motsvarande 290 miljarder kronor igenom handlar det om ett av de största företagsköpen i USAs historia. Budet på 31 dollar per aktie ligger 62 procent över torsdagens stängningskurs och aktieägarna har getts möjlighet att välja antingen aktier eller kontanter som betalning.

Microsofts bud kommer under en tid som präglats av turbulens för Yahoo. Företagets ordförande, Terry Semel avgick som vd i juni och lämnade ordförandeposten så sent som i tisdags. I början på veckan utfärdade Yahoo en vinstvarning vilket medförde kursras och sedan oktober har aktien tappat 45 procent.

Texten uppdateras löpande.

Fakta

Google har nästan dubbelt så många sökningar som Yahoo och Microsoft tillsammans i USA.

    Antal sökningar Andel
  Google 4,062,536 56.3%
  Yahoo! 1,273,688 17.7%
  Microsoft 995.899 13.8%
  AOL 339.761 4.7%
  Ask.com 159.529 2.2%
Siffror från Nielsen netratings