Att branschen för lasttester och svarstidsmätningar på och av webbplatser växer så att det knakar är inte särskilt konstigt. Företagen blir allt mer beroende av webbplatsens tillgänglighet eftersom en allt större del av försäljningen sköts där.

Generellt sett och enbart för webbsideskod är svars­tider över en halv sekund dåliga. Tar det längre tid än två sekunder för en webbsida att ladda är det hög tid att se över webbplatsen.

De företag som inte har maxtestat sina webbplatser kan råka ut för obehagliga överraskningar.

Christofer Gordon, it-chef på CDon som säljer musik, säger att om sajten är långsam tappar de mycket i försäljning.
Pär Svärdson, affärsutvecklare och en av internetbokhandeln Adlibris grundare, håller med.

– Vi gör våra lasttester själva med verktyg från Microsoft. Det måste gå snabbt, kunden får inte uppleva sajten som långsam.

Vad är en snabb svarstid för Adlibris?

– 0,3 sekunder är en acceptabel tid, men den upplevda känslan av att det går snabbt är viktigast, säger Pär Svärdson.

För Sergel Kredittjänster, som hjälper andra företag med att ta betalt, är snabba svarstider helt avgörande.

Med hjälp av lasttester har Sergel sett till att norska Chess Communication kunnat ge sina 400 000 kunder en webbplats med hög tillgänglighet.

– Svarstiderna har blivit 25 procent bättre och standardavvikelsen beträffande svarstiderna har minskat med 50 procent, säger Egon Rongdén, it-direktör på Sergel.

Egon Rongdén ser lasttester som ett verktyg för att kapacitetsplanera och ett sätt att kunna lämna garantier på sina tjänster.

– Lasttester är perfekt för att kunna simulera en verklig situation, och för att övervaka den kundupplevda situationen, säger Egon Rongdén.

Han får medhåll av Mats Moberg, systemutvecklingschef på SMHI. Belastningen på deras webbplats går upp för varje ny storm som rullar in över Sverige.

– Svarstiderna är kritiska för affärerna, säger Mats Moberg.
När det gäller svarstider gäller det att mäta under en längre tid. Exempelvis Skatteverket har hög belastning när det är dags att deklarera, men låg belastning resten av tiden.

Det finns också flera olika sätt att optimera en webbplats.
Det vanligaste är att placera en server framför de ordinarie. Den servern tar hand all statisk information och låter webbservrarna bakom koncentrera sig enbart på den dynamiska informationen.

– Det här är ett billigt och enkelt sätt att ta hand om optimering eftersom den inte kräver någon nyutveckling på webbservrarna eller korrigering av infrastrukturen, något som kostar pengar, säger Sven Hammar, vd på testföretaget Apica.

Fakta

När mätningar av svarstider görs är det viktigt att det sker under kontrollerade former och att alla parametrar som påverkar tillgängligheten också tas med i beräkningen.

Det finns sedan flera sätt att analysera svarstiderna. Ett sätt är att jämföra den egna webbplatsens svarstid med konkurrentens.

Hänsyn ska tas till olika branscher när svarstider mäts. En webbplats för bokförsäljning har inte samma innehåll som en tidnings motsvarighet.

Svarstider mäts med fördel från många olika geografiska punkter, det är inte ovanligt att använda 20 olika mät­punkter