Analysföretag som Web Trends och Websidestory får se upp. Från och med i dag bjuder Google på ett analysverktyg som bland annat låter sajtägare se var trafiken kommer ifrån, vilka länkar som drar flest besökare, vilka sidor som visas ofta, och var besökarna ger upp. Det mesta som finns i de vanliga analysverktygen finns med i Google Analytics.
- Det här kommer att skada analysföretag som riktar sig mot små och medelstora företag, säger analytikern Eric Peterson vid Jupiter Research, till news.com.
Verktyget bygger på teknik från Urchin, ett företag som Google köpte i mars i år. Innan Google köpte Urchin var kostnaden för analysverktyget 495 dollar per månad, vilket Google direkt sänkte till 199 dollar - fram till i dag när det blir gratis.
De som testat Google Analytics tycks vara positiva. Financial Times webbplats har sedan juni utvärderat verktyget.
- Vi fick en väldigt specifik inblick i vår trafik. För stora organisationer har den alla rapportfunktioner du behöver för att förstå vad dina besökare gör, säger Emily Jipson som är produktchef för FT.com till Informationweek
Google Analytics ska ersätta det enkla analysverktyg som finns i Googles annonsprogram Adwords. Adwords får ett nytt gränssnitt för kontoägarna med tre olika vyer: för företagsledning/chef, för webbredaktörer och för marknadsansvariga.
Verktyget innehåller även en funktion som automatiskt importerar kostnadsuppgifter för roi-rapporter, return on investment, så att reklamköpare kan se hur mycket de betalar för sina annonser i förhållande till hur mycket pengar de tjänar på dem, skriver news.com.
Google Analytics hittar du här