Att göra en mashup innebär att kombinera data från olika webbplatser till en ny tjänst på en fristående webbplats.
2008 blir ett stort år för tekniken, spår Gartner. Enligt en undersökning som analysföretaget gjort kommer 30 procent av alla amerikanska it-chefer att använda tekniken under året.

– Det kommer också allt fler frågor från Europa om hur mashup kan bidra med affärsvärde, säger Anthony Bradley, analytiker på Gartner.

Peter Siljerud, framtidsstrateg på Kairos Future, är övertygad om att mashuptekniken kommer att växa rejält i Sverige, men i inledningsskedet finns svårigheter.

– Problemet är när någon skapar något bättre än ursprungstjänsterna. Och när företag försöker hindra utvecklingen, det blir minst sagt kontraproduktivt när slutkunderna går miste om viktiga tjänster, säger Peter Siljerud.

En rad entreprenörer har på senare tid drabbats av de stora traditionella företagens motstånd mot möjligheterna till den nya tekniken.

Biotider.se och Billigastpabolaget.com har som idé att använda mashupteknik för att ladda ner information till den egna webbplatsen.

Poängen är att tillhandahålla gratis och kompletterande tjänster som inte finns på ursprungssajterna.
Båda webbplatserna har hamnat i blåsväder. På grund av meningsskiljaktigheter med SF tvingas Biotider att upphöra med sin verksamhet. Och Billigastpabolaget får skarp kritik från Systembolaget.

– Vi vill inte bli förknippade med den verksamheten och vi skulle aldrig någonsin lägga in en liknande funktion på vår webbplats, säger Systembolagets presschef Björn Rydberg.
Dick Andersson, en av Billigastpabolagets grundare, säger att de tjänat lite pengar på annonser. Informationen har de fått via en xml-fil på Systembolagets webbplats.

Även Biotider hade för avsikt att tjäna pengar på sin tjänst. Åtminstone tills SF satte stopp för sajten.

– SF uppmuntrar inte ens besökarna att gå på bio, säger Nicolas Grasset, en av grundarna bakom Biotider.
Han berättar att SF inte hade något emot satsningen från början.

SF reagerar därför att före­taget ser Biotider som en konkurrerande verksamhet.

– Men vi har aldrig haft som mål att konkurrera med SF. Och de har knappast tappat någon försäljning på vår verksamhet, snarare tvärtom, säger Nicolas Grasset.

Jonas Bosson är ordförande för Förening för en fri informationsinfrastruktur, FFII, och han är tveksam till SFs och Systembolagets agerande.

– Det är dumt rent affärsmässigt, de har inte förstått marknadsföring på internet, säger Jonas Bosson.
Han är övertygad om de ekonomiska vinsterna med mashupteknik.

– Fördelarna är enorma om man förstår koncepten bakom tjänster som till exempel Google Maps eller Wikipedia, säger Jonas Bosson.

Fakta

Mashup (hopkok). Webb­sida som kombinerar information eller tjänster från andra webbsidor, och som är fristående från dem. Vanlig teknik i webben 2.0.

Ett tydligt exempel på mashup i praktiken är www.housingmaps.com där hus eller lägenheter som är till salu eller hyrs ut kombineras med Google Maps.

Språket xml är en av de grundläggande teknikerna bakom mashup.