I februari aviserades en ny licensmodell för nya användare av SAPs affärssystem och Business Objects beslutsstödssystem, som även kör program från tredje part. De nya avgifterna för support ligger på 22 procent av de årliga licensavgifterna, vilket är samma nivå som företagets Premium-program.

De nya licensavgifterna är betydligt dyrare än Basic Support, som kostar 17 procent av företagets normala årliga licensavgifter. Det nya programmet kommer att lanseras successivt under andra kvartalet, uppger SAP. I en rapport hävdar analysföretaget Forrester Research att nya kunder tvingas att betala för mycket, samt att många kommer att tvingas teckna Enterprise-avtal.

Detta kan leda till att kunderna tvingas köpa fler funktioner än vad de faktiskt använder. Samtidigt varnar Forrester för att kunder som i dag använder SAPs licensprogram Basic Support kommer att få licenskostnaderna höjda till Enterprise-nivå. Forrester ger användarna rådet att förhandla "hårt" för att behålla nuvarande Basic-priser.

– Det nya priserna i Enterprise eliminerar SAPs tidigare prisfördelar gentemot Oracle, som i dag tar 22 procent av de totala licensavgifterna för underhåll och support. SAP riskerar därmed att driva bort sina kunder, som blir allt mer missnöjda med licens- och supportstrategier, säger Ray Wang, analytiker på Forrester till IDG News.

– I många kontrakt reserverar sig SAP rätten att höja underhållskostnaderna med en viss procentsats. Det kan vara så att de vill harmonisera underhållsavgifterna till 22 procent i hela sin kundbas, vilket är en anledning för kunderna som har Basic Support att vara försiktiga, fortsätter han.

I dagsläget ger detta SAPs kunder ett bra tillfälle att fundera på om de vill fortsätta att anlita SAP eller inte, anser Forrester. Men SAPs talesman Bill Wohl säger att det nya supportprogrammet inte är en prishöjning, utan ett sätt att tillhandahålla den nivå av support som kunderna säger sig vilja ha.

– Visst är det högre prissatt än supporten med Basic varit tidigare, men förändringen beror på vad kunderna har sagt att de vill ha, säger han.

Enligt Wohl ska SAP arbeta för att anpassa sig till kunder som inte vill ha det nya programmet.

Att flytta Basic Support till en högre nivå ingår inte i SAPs planer just nu, säger Bill Wohl.

Tanken är att Enterprise Support ska innehålla flera förbättringar jämfört med supportavtalen Basic och Premium Support. Exempelvis ersätter det nya erbjudandet en enhetlig supportrådgivare, med en pool av tillgänglig supportpersonal. Där ingår också en version av Solution Manager och Run SAP för att hantera processer.