(CS/Zürich) Sett från utsidan är det ingen märkvärdig byggnad, Googles kontor i Zürich, Schweiz största stad. Grafitgrå reser den sig bredvid andra kontorshus, med den flerfärgade loggan som en klick på fasaden. Men det räcker att gå in i entrén för att förstå att vilda hjärnor har varit i farten för att utforma ett kontor och utvecklingscentrum utöver det vanliga – eller för tio år sedan alltför vanliga, innan it-bubblan sprack och exklusiva möbler, tv-spelskonsoler och bollhav reades ut av konkursförvaltarna.

Än så länge pekar Googles aktiekurs uppåt och företaget badar i pengar som kan läggas på extra­vaganta kontor för att locka den bästa personalen och hålla den nöjd.

Här sker utvecklingen av några av Googles viktigaste tjänster. Sökresultaten finjusteras, nya funktioner till Gmail slipas fram och Google Maps förses med bättre data och finesser för Europa. Över 350 personer, varav omkring 300 är utvecklare, arbetar i lokalerna. Enligt företaget finns 47 nationaliteter representerade och engelska är det självklara språket innanför väggarna, mitt i den tysktalande delen av Schweiz.

Tanya Ruegg på arkitektbyrån Camenzind Evolution var chef för inredningsprojektet och fick möjlighet att verkligen ta ut svängarna, med en kreativ miljö för utvecklarna som det främsta målet. Ingående intervjuer om vad var och en behöver för att kunna utvecklas och stimuleras genomfördes med hjälp av en psykolog. Resultatet blev spretigt och lekfullt.

– Det fanns egentligen ingenting gemensamt. Lokalen måste få vara extrem så att alla kan hitta någonting för just dem, säger hon.

Stora lcd-skärmar hänger från taket bredvid receptionen. På en av dem swischar några av de senaste Googlesökningarna förbi – med obsceniteter och asiatiska tecken bortfiltrerade, får vi veta. På en annan zoomar Google Earth blixtsnabbt in på företagets anläggningar runt om i världen. Från huvudkontoret Mountain View i Kalifornien, ut i rymden och in igen mot Zürich, sedan vidare till New York och de andra anläggningarna. Väntande besökare kan slå sig ner på bjärt färgade små plastpuffar som står utspridda som godisbitar på det i sammanhanget sobra trägolvet.

De stora mötesrummen hör till de mer sansade delarna av huset. Väggarna täcks av whiteboardmaterial, fullklottrade med mer eller mindre utvecklingsrelaterade anteckningar; Hur ska Gmail tas till nästa steg? Vad är roligast en fredagskväll,
Guitar Hero eller biljard och öl?

Kollegorna i USA, Sverige, Indien eller något av de andra länderna där Google har verksamhet kan direkt kopplas in i en videokonferens tack vare kameror och projektorer som finns monterade i taket.

– Kommunikation ska kunna ske överallt, säger Randy Knaflic, rekryteringschef på Google. Om någon i Mountain View ska kunna se mig ställer jag mig bara här, säger han och tar några steg till mitten av rummet.

Claire Stanley, som till vardags arbetar med bemanning på Google, visar oss runt och är inne på samma linje.

– Vi har kontakt med folk världen över hela tiden. Dessutom är det ett mer miljövänligt sätt att kommunicera än att hoppa in i ett flygplan.

Den riktiga lekstugan finns utanför dörren, där en rutschkana går i en spiral ner till den gemensamma matsalen som serverar tre mål om dagen till alla anställda. Jo, lekstugan används dagligen, får vi veta. Mer äventyrliga Google­anställda kan i stället glida ner längs en brandstång och landa på en gul madrass. Men då ska laptopen lämnas på skrivbordet, berättar en varningslapp.

– Teamen rör på sig, så rummen måste kunna anpassas hela tiden, säger Randy Knaflic.

Vi går vidare mellan de sju våningarna och nu börjar kontorets urflippade karaktär verkligen visa sig. Riktiga igloor i plåt, avsedda för att klara arktiskt klimat, står utspridda som rum för informella möten. Jag vill ta mig en titt, vrider om spaken som öppnar dörren och råkar göra en anställd på världens mest mytomspunna it-företag lite irriterad där han sitter med fötterna upplagda på en bänk och en laptop i knät.

En annan våning har alpint tema med motivtapeter med alptoppar och till synes nedfallna liftkabiner som mötesrum. Längre ner i byggnaden är golvet täckt av en matta med sandstruktur. Små strandhytter, kompletta med telefon och uppkopplad kamera, fungerar som mötesrum. Strax bredvid ligger Tech Stop, företagets interna support och it-avdelning, bakom en strandbar som hämtad från Sydostasien.

Just dessa små rum i rummet, i form av igloor, liftkabiner och kantigt äggformade celler återkommer genom hela byggnaden. De senare har fått smeknamnet low resolution eggs, eftersom deras taggiga form för tankarna till lågupplöst pixelgrafik, som i tv-spel från 80-talet.

Vi passerar en bar där pausande utvecklare spelar fotbollsspel. En kurs i att använda espressomaskinen ingår för nya Googleanställda, eller ”Nooglers” som de kallas, berättar utvecklaren Andrew Slater. Hans entusiasm över sin arbetsplats vet inga gränser och jag frågar om han verkligen aldrig har en dålig dag på jobbet.

– Ibland, om jag inte kan få någonting att fungera. Men det är alltid roligt, säger han.


Utvecklaren Andrew Slater beskriver kallar de kantiga mötesrummen "lågupplösta ägg".

Bakom en glasvägg, inne vid kontorsplatserna som trots allt liknar ett kontor mer än ett drömrum för en tonårskille, står Legomodeller av dödsstjärnan och en Y-vinge från Star Wars. Visst är det barnsligt och pojkaktigt, precis som man kan vänta sig med en arbetsstyrka dominerad av unga män. Men andra rum bjuder mer på avslappning.

Bakom dörren skyltad ”water lounge” är det mycket mörkt, lite kallt och tyst. Diskreta ljud av vattendroppar skapar en speciell karaktär och går väl med akvarierna som löper längs hela väggen. I mitten av rummet står en rad
massagestolar. Och ett badkar.

– Det här är mitt favoritrum, säger Claire Stanley.

Husets bästa utsikt, med alperna på avstånd, finns från biblioteket, ett helt rum inrett i rustik stil med gamla soffor och en låtsaseldstad bestående av ännu en lcd-skärm. Tapeterna består av bokryggar vilket ska ge sken av att man befinner sig i just ett bibliotek.

Låtsaselden och de fejkade bokhyllorna gör att ingen kan köpa illusionen, men jämfört med den i övrigt bjärt plastiga inredningen infinner sig ändå ett slags lugn i rummet där någon sitter vid fönstret med sin laptop. En kille med texten ”I have root @ Google” på sin t-shirt går förbi oss.
Ett år har gått sedan arbetet med kontoret, Googles tredje i staden, inleddes. Arkitekten Tanya Ruegg förklarar att biblioteket är hennes personliga favorit.

– Google var en rolig kund att ha, men komplicerad. Det fanns tusen olika åsikter.

Hur kommer det här stället kännas om tio år?
– Det här är ett föränderligt företag och de är välkomna att göra de ändringar de vill.

Kommentar: En lönsam illusion

Foto: Google/Linus Larsson

Fakta

Google har haft verksamhet i Zürich sedan 2004. Det hela började med en enda person som arbetade på sökföretagets marknadsdel. Snart rekryterades även utvecklare.

Exakt hur många anställda som finns i Zürich är hemligt, men den officiella informationen talar om 350 anställda, varav omkring 300 är utvecklare, eller Google Software Engineers som de kallas.

Kontoret, som invigdes officiellt tidigt i mars, upptar 12 000 kvadratmeter på sju våningar, inklusive ett massagecenter på bottenvåningen.