Det är inte helt ovanligt att programleverantörer betalar pc-tillverkare för att förinstallera test- eller fullversioner av deras mjukvara på fabriksnya datorer. Ofta handlar det om program som kunden inte har något större intresse av men som ändå tar upp plats på hårddisken och värdefulla systemresurser.

Fenomenet kallas ofta för bloatware, alltså mjukvara som gör din dator onödigt fet och slö.

På sistone har många pc-tillverkare börjat erbjuda datorer helt utan förinstallerade program. Så även Sony – med en skillnad. Företaget såg det nämligen som en bra idé att ta betalt för att ta bort programmen. 50 dollar extra skulle det kosta att få en ny Vaio-laptop utan förinstallerade försöksversioner av bland annat Microsoft Office, Corel Paint Shop Pro, videoredigareraren WinDVD och Quickbooks Simple Start.

Satsningen, kallad för ”Fresh start” orsakade en storm av protester på nätet efter det att avgiften uppmärksammats av tidningen PC World. Snålt och oärligt var omdömet från bloggare och krönikörer världen över. Den populära tekniksajten Engadget skrev om ”Fresh start” med rubriken ”Sony hatar dig”.

Bara ett par timmar senare gjorde Sony en helomvändning. Under fredageftermiddagen meddelade företaget att man skrotar avgiften på 50 dollar och hädanefter kommer att erbjuda ”Fresh start” som ett gratisalternativ.

Än finns inga uppgifter om hur många kunder som betalade för att slippa bloatware innan avgiften togs bort eller om de kommer att kunna få tillbaka sina pengar.

"Fresh start" finns än så länge bara tillgängligt för Vaio-datorer vars modellnummer börjar med FZ2-.