Tilltaget knyter an till vad som på nätet har blivit känt som rickrolling, att på forum och liknande skriva in en länk som till synes leder till spektakulär information eller eftertraktade bilder eller videoklipp. I stället hamnar besökaren på Rick Astley-videon på Youtube. Gång på gång på gång på gång.

Nu har alltså Youtube självt som ett aprilskämt länkat samtliga utvalda filmer på webbplatsens startsida till den ökända musikvideon för att driva användarna till vansinne. Sedan i torsdags har filmklippet setts nästan över 1,6 miljoner gångeroch har i skrivande stund över 10 000 kommentarer.

Filmen har laddats upp av användaren "YTRickRollesYou" som registrerades för en vecka sedan.

Folksporten att rickrolla är en fortsättning på vad som kallades duckrolling, samma knep men då med en länk till en plastanka på hjul. Tidigare har bland andra bandet Radiohead rickrollat sina fans genom att utlova smaskig information om kommande skivsläpp.

Rick Astley själv tar fenomenet med ro, men kan inte förklara varför just hans låt från 1987 var den som valdes ut.

– Det är en av de där konstiga sakerna där någonting plockas upp och folk bara fortsätter, sa han nyligen till Los Angeles Times och tillägger att det är just det som gör internet så lysande.

– Jag tycker bara det är bisarrt och kul. Mest bryr jag mig om att min dotter inte ska tycka att det är pinsamt.