Nyhetssajten News.com citerar anonyma källor inom musikbranschen som hävdar att en fullfjädrad Ituneskonkurrent från Myspace kommer att offentliggöras och kanske även premiärvisas redan på torsdag nästa vecka.

Rykten om att Myspace arbetar på en egen musikbutik har florerat under lång tid, men att företaget redan är berett att gå ut med officiell information om den kommande tjänsten kommer som en nyhet.

Enligt News.com kommer musiksajten att erbjuda drm-fri nedladdning samt försäljning av konsertbiljetter, ringsignaler och annat musikrelaterat material.

En sådan lansering skulle omedelbart göra Myspace, som ägs av Rupert Murdoch, till en av Itunes främsta konkurrenter på nätet. Myspace har runt 100 miljoner användare världen över och enorma resurser att spendera på att marknadsföra och finslipa den nya tjänsten.

Tre av de fyra största skivbolagen står bakom satsningen., Universal, Warner och Sony BMG. Samtal pågår fortfarande med EMI om att göra även deras musik nedladdningsbar via sajten.

Alla skivbolagen kommer att vara delägare i tjänsten och dela intäkterna med Myspace, enligt News.com.