En illustration av hur mycket trafiken ökat kommer från företaget Netnod som har hand om de svenska knutpunkterna där internetleverantörer utbyter trafik.

Trafiken genom dessa punkter har vuxit från 20 Gbit/s till 70 på två år och det finns inga tecken på avmattning.

– Statistiken visar inte hela den svenska trafiken men den visar en tydlig trend, trafiken ökar hela tiden, säger Netnods vd Kurt Erik Lindqvist.

Bredbandsbolagets vd Marcus Nylén bekräftar trenden.

– Vi har absolut märkt av det här och vi ser inga tecken på att det skulle minska. Vi har gjort stora investeringar för att dimensionera nätet efter det, säger Marcus Nylén.

Han förklarar att det är främst strömmande tjänster som står för den stora ökningen av trafik. Tjänster som Youtube kräver en ansenlig mängd bandbredd. Men samtidigt har priset för slutkunden hela tiden sjunkit.

– Det är tufft och det är klart att marginalerna minskar. I dag går ekvationen ihop men om man ser på längre sikt får man kanske titta på nya modeller, säger Marcus Nylén.

Danny Aerts, vd på Stiftelsen för internetinfrastruktur, tror inte att de nuvarande affärsmodellerna håller i längden.

– Det här kommer att fortsätta för det kommer hela tiden nya tjänster. Jag skulle säga att operatörernas affärsmodeller inte går ihop. De kommer att behöva ställa krav på innehållsleverantörerna, och de måste i sin tur börja tänka på hur de ska få ihop sin modell, säger Danny Aerts.

Jon Karlung, vd på internetleverantören Bahnhof, säger att hans företag hittills klarat av de minskade marginalerna genom att kundstocken hela tiden har ökat. Men marginalerna ligger nu på smärtgränsen.

– En modell där upphovsrättsinnehavarna är med och betalar ser jag som väldigt intressant. Det är vi som tillhandahåller motorvägen, och kunderna betalar. Varför ska innehållsleverantörerna åka snålskjuts på det, säger Jon Karlung.

Bredbandsbolaget har redan i dag ett samarbete med SF Anytime för leverans av filmer mot betalning. Men Marcus Nylén tror att det på sikt kan bli aktuellt även att göra samma sak mot andra nättjänster.

– Någon måste ju betala. Om kapaciteten inte räcker och kunderna vill ha ett snabbt Youtube blir det antingen kunden eller sajten som får betala, säger Marcus Nylén.

Fakta

Netnod är en oberoende och neutral enhet som har hand om knutpunkterna där svenska och utländska internet­operatörer utbyter trafik mellan varandra.

Mätningarna sker
på dessa knutpunkter som ligger i Stockholm, Göteborg, Malmö, Sundsvall och Luleå.

Trafik inom operatörernas egna nät eller där operatörerna har särskilda avtal med varandra passerar inte knutpunkterna.