Myspace Music är kort och gott namnet på den nya tjänsten som backas upp av Sony BMG, Universal och Warner Music. Med omkring 100 miljoner användare och en tydlig inriktning på musik skapas därmed i ett slag en viktig konkurrent till Apples Itunes.

Musiken som säljs ska vara fri från digitala kopieringsspärrar, drm. Förutom den sålda, nedladdningsbara musiken ska låtar kunna streamas tack vare en reklamfinansierad tjänst. Mängder med musik kan redan i dag spelas på någon av Myspaces fem miljoner artistprofiler och användares hemsidor, en publicering som i vissa fall har befunnit sig i en juridisk gråzon.

– Världens största musikcommunity ska förenas med världens största musikkatalog. Myspace är redan idag den naturliga hemvisten för miljoner artister och fans, säger Chris DeWolfe i ett uttalande.

Förutom själva musiken ska även konsertbiljetter och annat musikrelaterat material säljas via den nya tjänsten.

Av de fyra skivbolag som fullständigt dominerar marknaden är det bara EMI som inte har anslutit sig till Myspace Music. Uppgifter gör dock gällande att samtal pågår om att sluta avtal även med detta bolag. Just EMI har varit tidigt ute med att slopa drm och offentliggjorde redan för ett år sedan att musiken som säljs via Itunes ska vara fri från dessa. Sedan dess har Sony BMG följt efter genom ett samarbete med Amazon.

Tidigare i år offentliggjorde brittiska Last.fm ett samarbete med samtliga av de fyra stora skivbolagen som innebär att musiken kan spelas gratis på webbplatsen. Tidigare har Last.fm, som är en kombination av nätverkssajt och nätradio, förlitat sig på nätradiolicenser vilket förhindrar uppspelning av enskilda låtar i deras fulla längd. Lösningen har fått mycket uppmärksamhet eftersom artister ersätts för varje gång en användare lyssnar på en låt. Juridiken sätter dock stopp för användare i stora delar av världen att ta del av tjänsten.