Excelarken och de metodiska affärs- och målgruppsanalyserna besegrar inte alltid den spontana magkänslan och viljan att ha roligt.

19-årige Johan Höglund och hans sajt Hamsterpaj är beviset. Hamsterpaj har under flera år bitit sig fast på positionen som landets tredje största ungdomscommunity efter Lunarstorm och MTG-ägda Playahead.

Tonåringen från Göteborg sköter sin sajt med med några kodknackande kompisar som enda uppbackning. Han borde inte ha en chans att hålla jämna steg med kapitalstarka medieföretag, uppbackade av stora marknadsavdelningar fyllda av handelsutbildade ekonomer och rundliga reklambudgetar i mångmiljonklassen.

Johan Höglund ser ett par viktiga förklaringar till att hans sajt år efter år och med mycket små resurser kunnat attrahera nästan lika många ungdomar som Lunarstorm och Playahead.
– De kör med affärsstrategier och de har hur mycket pengar som helst. Vi har ingen marknadsavdelning och vill inte ha någon heller. Det som gjort att Hamsterpaj funkar är enkla saker, som vårt tilltal, vårt sätt att sköta sajten med tajta uppdateringar och att vi gör roliga saker, säger han.
Affärsplaner och målgruppsanalyser, som han förmodar styr mycket av konkurrentsajternas aktiviteter, är inte riktigt Hamsterpajs grej.

– Vi gör vad vi känner för och håller inte på och planerar massa saker i förväg. Vi känner på oss när något verkar kul och då bygger vi den tjänsten. Och en ungdomssida ska drivas av ungdomar. Annars blir den som Lunarstorm; tråkig och platt. Vi försöker hålla det hela på hobbyprojektnivå. Då kan Hamsterpajs själ leva vidare, deklarerar Johan Höglund.

Han är en ytterst verbal kille som har klara och distinkta åsikter om det mesta. När CS träffar honom är ha fortfarande ”skitarg” på Google för att deras annonsförmedlingstjänst nyligen försökt trycka in en sexannons för penisförlängare på Hamsterpajs sajt. Nu har han brutit annonssamarbetet med sökordsföretaget.

Upprördheten kan te sig lite motsägelsefull eftersom en hel del av Hamsterpajs eget material på sajten också tycks kretsa kring sex.

– Vi återspeglar väl ganska mycket vad som finns i ungdomars hjärnor. I tonåren handlar ganska mycket om sex. Vi har ett sexforum på sajten. Vi har en del simplare sexskämt, exempelvis där du skriver in ditt namn så får du ut vad du skulle heta om du var porrstjärna... det är väl så där halvkul.

Vad är skillnaden mellan era egna sexgrejer och Googleannonsen?

– Där försöker man sälja en porrprodukt och man länkas vidare till något som kan liknas vid en porrsida. Vi försöker ha mer av Kamratpostens approach till sex. Kamratposten skulle aldrig ta in en annons från Aktuell Rapport. Vi tycker den nivå vi har när det gäller sexsnack är rumsren, den innehåller inga konstigheter.

I dag drar orosmolnen snabbt in över ungdoms­communitybranschen. Alla de stora sajterna – även Hamsterpaj – brottas med fallande besökssiffror. Lunarstorm rasar mest av alla. Den tidigare giganten har förlorat hela 71 procent av sina besökare under de senaste två åren, enligt mätföretaget Kia-index statistik.

– Lunar dyker mest för att dom fått en fjortisstämpel på sig. Själv började jag tycka illa om Lunarstorm när det blev så otroligt mycket betaltjänster på sajten. De försökte sälja på användarna saker som egentligen inte borde kosta något.
Branschanalytiker i affärsvärlden har velat förklara nedgången med Facebookexplosionen. Men den förklaringen håller inte alls, anser Johan Höglund. Facebook är en utpräglad vuxentjänst som inte snott särskilt många ungdomscommunityanvändare.

Johan Höglund har följt varenda skiftning i ungdomscommunityutvecklingen intensivt ända sedan han drog igång Hamsterpaj som 14-åring. Medan affärsfolket, som precis köpt flera av konkurrentsajterna, mest verkar klia sig i huvudet och undra vart alla kidsen tagit vägen, är Johan Höglund på Hamsterpaj ganska säker på vad det är som hänt – ungdomarna har flyttat ut mycket av sin kommunikation från communitysajterna till MSN Messenger och sms i stället.

– I dag använder man Hamsterpaj för att komma i kontakt med andra ungdomar. Men sedan flyttar man över kommunikationen till MSN och sms för det går snabbare. Vi har fortfarande en roll att spela, men vår betydelse har minskat. Det är inte intressant att skicka gästboksinlägg på sajten längre. Sitter den du vill ha tag på vid en dator tar du kontakt via MSN, sitter personen inte vid datorn skickar du ett sms i stället.

Nästa våg av ungdomscommunities måste inriktas mycket mer på de två plattformarna, anser Johan Höglund. Det är nog en förutsättning om man har ambitionen att åstadskomma ny tjänst som kan bli lika stor och heltäckande bland tonåringar som Lunarstorm en gång var.

– Det handlar om att bygga en helt ny MSN Messenger som täcker in betydligt fler behov hos communitybesökare. MSN var en jättebra grej när det kom. Men i dag skulle det gå att göra något som är betydligt bättre.
Kan inte MSN utvecklas till att bli den heltäckande tjänsten då?

– Tja, de sitter med en tjänst som kan få nästan hundraprocentig täckning, men som bara är halvbra. Jag förstår inte varför inte MSN tar sig i kragen och utvecklar sin produkt. Varför utvecklar de exempelvis inte bra fotofunktioner som folk vill använda? Okej, de har nån fotodelningsfunktion. Men den används inte. Det är ingen som vet hur den funkar. Och den marknadsförs inte, åtminstone inte på rätt sätt.
– Om MSN inte ser till att göra sin tjänst riktigt bra snart, så kommer de förlora sin ställning. Då kommer någon annan att ta fram en ny och mer utvecklad tjänst som tar över, varnar Johan Höglund.

Det märks att Johan höglund själv verkar funderat en hel del på hur nästa generations tonårscommunity ska se ut.
– Det vore kul att vara med och utveckla en sån grej. Men ska man göra en ny communitygrej som bräcker MSN krävs det rätt mycket folk. Man skulle behöva knyta ihop saker som grupphantering där jag och mina kompisar kan prata om senaste festerna och planera skidresan, med bra funktioner för realtidschatt och fotodelning. Det går att göra mycket bättre tjänster på de här tre områdena som skulle spöa skiten ur MSN. Det går verkligen att göra.

– Men då måste det finnas med någon som kan hosta upp några miljoner också, tillägger Johan Höglund med en suck.

Fakta

”Jag gillar en tjej på min skola, jag gick i samma klass som henne några år, men efter 7:an började har hon inte sagt ett ord till mig. Vilket är bästa sätter att tala om för henne hur jag känner, utan att göra bort mig totalt??? Och håll inne med dumma kommentarer tack .. (Går i åttan nu)”
Användare på Hamsterpaj

Som citatet ovan låter många inlägg på ungdomscommunityn Hamsterpaj. Men det fanns en tid då tonårens eviga frågor och kval i stället avhandlades i hjärtespalterna i tidningar som Starlet, Kamratposten och Min Häst.

Ungdomscommunitysajten Lunarstorm förändrade allt. Tonårsrelationerna flyttade snabbt ut på webben i stället.
När Lunarstorm låg på topp hade snart sagt varenda tonåring i landet ett konto på sajten. Lunarstorm växte till en av landets största webbsajter och hade som mest 1,7 miljoner unika besökare per vecka.

Nu blev ungdomscommunities big business i internet­branschen.

I dag kontrolleras alla de största sajterna – utom Hamsterpaj – av olika riskkapitalkapitalbolag och medieföretag. Lunarstorm ägs av Lunarworks som i sin tur ägs av finansmannen Sten Mörstedt. Play­ahead köptes av MTG-koncernen för 102 miljoner kronor för ett drygt år sedan. Därefter blev Apberget uppköpt av tidningen Västerbottens-Kuriren.

I dag kan man lugnt påstå att de som sålde sajterna gjorde sina exit i exakt rätt tid. För under det senaste året har besökssiffrorna för ungdomscommunitysajterna börjat störtdyka.

Allra sämst går det för Lunarstorm som tappat omkring hälften av sina besökare.

Johan Höglund är 19 år och bor i Göteborg. Han var 14 år när han startade Hamsterpaj, en tonsårssajt där killar och tjejer mellan 13 och 19 år kollar filmer och bilder, chattar med varandra, spelar spel och diskuterar i forum.

Du hoppade av gymnasiet för att köra sajten?
– Nja, jag skulle snarare säga att jag tagit en paus på obestämd tid. Annars blir mamma väldigt sur på mig.

Var har du lärt dig att knacka kod?
– På internet.
Tänker du plugga vidare?

– Jag ska testa att göra ett högskoleprov. Jag funderar på att läsa några kurser i nationalekonomi.

Vad gör du om fem år?
– Antagligen jobbar jag med teknik­utveckling. Jag skulle gärna utveckla nya webbtjänster.

Så det blir it-branschen för din del?
– Jaja, det tror jag.

Har du någon tjej?
– Nej, inte längre.

Vad gör du på fritiden?
– Jag tycker om att köra mountainbike. Jag har en bakgrund inom scouterna som jag tyvärr inte hinner med i dag.
– Sedan är jag som de flesta, jag drar på krogen med kompisar och så.

Vad ska du göra i sommar?
– Jag ska jobba som chokladhjulssnurrare på Liseberg.