Ett enormt förändrings­arbete, regeländringar som ska göras på kort tid och en migration från stordatormiljö till SAP tynger Försäkringskassans it-verksamhet.

– Vi har ett högt tryck, men jag är övertygad att vi klarar av det. Vi har alltid kunnat leverera det vi ska, säger Mikael Strömbäck.
Han har varit utvecklingsdirektör med ansvar för it-funktionen på Försäkringskassan sedan 2005. Året efter inledde han en storstädning där it-avdelningen las ner, en ny utvecklingsavdelning bildades och 900 personer omplacerades.

I dag används externa konsulter i stor utsträckning, men att Försäkringskassan skulle vara alltför beroende av konsulter och riskera skenande kostnader håller Mikael Strömbäck inte med om.

– Vi har många konsulter men vi jobbar hårt för att hålla kostnaderna på en kostnadseffektiv nivå, det tänker vi inte släppa. Samtidigt är det ju så att när man har utveckling ger det ökade förvaltningskostnader. Men jag bedömer riskerna som mindre än Statskontoret gör.

Att it-kostnaderna skulle ha ökat stämmer inte enligt Mikael Strömbäck. Från 2004 till 2007 har kostnaderna tvärtom minskat.
– 2008 stiger utvecklingskostnaderna något på grund av regel- och lagändringarna. Men det ser vi som en tillfällig ökning, säger Mikael Strömbäck.

Han tycker heller inte att ambitionsnivån i förändringsarbetet är för högt satt.

– Vi har höga ambitioner inom Försäkringskassan, det är korta tider och mycket som ska levereras. Men det är oerhört viktigt att genomföra de här förändringarna.