Mobiltjänster med wap var hett 2000. Hajpen gick snabbt över och sedan dess har inte mycket hänt. Men enligt experterna står vi nu inför ett genombrott på marknaden för mobila innehållstjänster.

– Murarna på det mobila internet rasar. Det finns fortfarande en stor inlåsning, men det kommer att ändras, säger Mark Selby, chef för försäljning och branschsamarbete på Nokia.

En rad experter som CS pratat med intygar att det framför allt är två saker som har stoppat upp det mobila internet. Saker som hindrat konsumenterna från att använda andra tjänster än de som kommer från mobil­operatörernas och deras partner.

För det första har det varit dyrt att surfa ”off-portal”, att inte använda mobiloperatörernas portaler med länkar till olika partner.

För det andra har det varit svårt att hitta på det mobila internet.

– De här hindren rivs ner. Datatrafiken blir allt billigare och sökfunktionerna blir bättre, säger Mark Selby.

Jonas Ingelström är ordförande för Morgan, en branschorganisation för mobila innehållstjänster. Han håller med Mark Selby:

– Jag tror att portalerna kommer att spela ut sin roll ganska snart, säger han.

Men han anser att kostnaden för datatrafik fortfarande är ett stort problem.

– Prissättningen är oklar. Om en kund exempelvis köper en låt vet han inte vad datatrafiken för att ladda ned den kommer att kosta, säger Jonas Ingelström.

Fastprisabonnemang för datatrafik har börjat dyka upp, men är ännu förhållandevis ovanliga.

– Jag tror att det här fortsätter att vara ett problem flera år framöver, säger Jonas Ingelström.

Nick Jones, chefsanalytiker på Gartner, tror att den utvecklingen kommer att leda till att operatörerna reduceras till så kallade bit pipes, det vill säga rena datatransportörer.

– De traditionella operatörerna blir förlorare på den exploderande marknaden för mobila tjänster. De kommer främst att transportera data, inte tillföra tjänster, säger Nick Jones.

Han hävdar att nätoperatörerna inte har någon chans att konkurrera med aktörer som Google, Microsoft, Nokia, Apple och olika nätverkssajter.

Bengt Olsson, informationschef för produktledningen för mobila tjänster på svenska Teliasonera, tror ändå på den inslagna vägen.

– Vi jobbar mycket med innehållstjänster. Vår musiktjänst är exempelvis väldigt populär, säger han.

Teliasoneras tjänster är bara öppna för de egna abonnenterna.

– Om man är kund hos någon annan får man byta abonnemang. Det är det enkelt att göra i dag, säger Bengt Olsson.

Teliasoneras abonnenter surfar billigare om de bara använder länkarna i Telia­soneras portal Surfport.

Bengt Olsson håller med om att det här innebär att det är en stor skillnad att komma åt nätet via en mobil jämfört med via en pc.

– Det mobila internet och det stora internet är två olika system, säger Bengt Olsson.

Fakta

Än så länge finns det inga siffror på hur utvecklingen på marknaden för mobila innehållstjänster ser ut.

Enligt Morgan, branschorganisationen för mobila innehållstjänster, är ökningen dock stadig.

Antalet mobila
hemsidor har ökat med flera hundra procent det senaste året.