(CS/San Francisco) Acquia erbjuder kommersiell support för det öppen källkods-baserade publiceringssystemet Drupal. Det handlar till exempel om att se till att en sajt är uppdaterad eller att hjälpa till med filtrering av spam och annat oönskat innehåll.

Enligt Acquia har Drupal lika många utvecklare som Linux­kärnan och kan användas till bloggar, wikier, portaler och communitys.

Triggit hjälper bloggare och andra webbmakare att tjäna pengar via annonser. Med ett snillrikt Javaskript kan Triggit injicera annonser i bloggar på vilken publiceringsplattform som helst. Allt sker via ett ”dra och släpp”-gränssnitt.

En rad annonsstyper stöds, bland annat Google Adsense och affiliate-länkar till Amazon och andra shoppingsajter. Annonserna kan både vara bild- och textbaserade.

Chirp erbjuder ett gränssnitt för att ta del av innehåll från ens vänner på sociala sajter som Facebook, Flickr och Twitter.
Enligt Chirp har dessa sajter byggts med den som skapar innehåll i åtanke. Därför är det krångligt att på ett smidigt sätt ta till sig det andra skapat.

Produkterna är en skärmsläckare och ett skrivbordsprogram som visar Flickrbilder, Twitterkommentarer och liknande i ett läckert interaktivt gränssnitt.

Oortle tycker att det är tråkigt att man är ensam när man kollar på bilder på Flickr eller på filmer på Youtube. Därför har företaget byggt en plattform som enkelt beskrivet skapar chattrum kring Flickr och Youtube. Där kan man tipsa varandra om bilder och filmer och titta och kommentera tillsammans.
Photophlow och Videophlow heter de två tjänster Oortle släppt hittills.

Jobscore är en affärstjänst som ska hjälpa arbetsgivare med rekryteringar. En sorts matchmakingsajt där arbetsgivaren får skriva in sina önskemål, automatiskt posta platsannonser och sedan få den bästa kandidaten utifrån önskemålen rekommenderad via Jobscores poängsystem.
Rekrytering 2.0 med Ajax så det räcker och blir över.

Tradevibes är en portal och en community för startupföretag inom webben 2.0. Den beskrivs av företaget självt som ”Wikipedia för startupföretag möter Yelp”. (Yelp är en sajt som samlar recensioner och rekommendationer om restauranger, affärer och klubbar.)
Fakta om de olika företagen kombineras med omdömen från besökarna.

Publikens favorit utses genom sms-omröstning och årets vinnare blev tämligen överlägset – tada! – Triggit.
Nästa succé? Någon av dessa logotyper kanske är lika känd som Googles eller Yahoos om tre år.