Grisar, påfåglar, lamm, gäss och pärlhöns är bara början. Besökaren får en obligatorisk rundvandring i Spånga gymnasiums djurhus. Man går in genom en dörr och hamnar i ett ökenklimat, sedan i Amazonas och till slut i en tropisk regnskog.

Man möter djur man inte visste fanns. Visst, papegojor, varaner, sköldpaddor och leguaner känner väl alla till, men en sydamerikansk pilgiftgroda träffar man på rätt sällan. Och vem har hört talas om en blåtungad skink? Det är en ödla som tydligen blivit populär som husdjur.

Det gäller inte den elektriska malen som ger ifrån sig 350 volt i badvattnet eller den tretåiga amerikanska ålen – en lång gråsvart slang med fyra rudimentära ben som ett minne från den urtid då djuren tog sig upp på land från vattnet.
Guidningen svarar eleverna Annika och Anna för. Båda går i årskurs två på djurvårdslinjen där det ingår i utbildningen att kunna guida och berätta.

Birgitta Kajler möter jag i ett klassrum där projektionsduken är dold bakom en klippvägg och där ett litet vattenfall porlar ner i en bassäng som visar sig vara ett tvåvåningsakvarium på 23000 liter.

Klassrummet i våningen under har en hel glasvägg genom vilken man till och med kan upptäcka en liten rocka som sveper fram över botten. Alla fiskarna kommer från Amazonas.
Men det är Madagaskar vi pratar om. Det var där det började hösten 2005. En grupp lärare på studieresa fängslades av den unika floran och faunan på ön och upprördes över skövlingen av regnskogen.

– Där fanns också den fantastiska befolkningen, gästvänlig, genuint nyfiken och öppnen. Fortfarande knappt påverkade av turismen och med den härliga vanan att försöka få dig att le när man träffar dem. Då har de givit bort något.

Birgitta Kajler och hennes kolleger ordnade ett stort seminarium på skolan när de kom hem. Eleverna blev entusiastiska och tillsammans skapade de ett samarbetsprojekt.

– Det gällde att hitta en skola som var ”likvärdig” för att få stöd från Internationella programkontoret hos utbildningsdepartementet. Vår guide på Madagaskar hittade en skola med koppling till WWF. Vi knöt kontakt och guiden Lytah Razafimahefa kom hit till ett fyradagars seminarium, berättar hon.

Sedan började kontakterna öka. Skolorna skickade filmer med sång och dans till varandra, lade upp bilder på webben och höll gruppkonferenser med högtalartelefon.
– Några gånger kunde vi chatta med Lytah när han uppsökt något internetkafé. Skolan saknade ju datorer. En mobiltelefon, skänkt av en amerikansk volontär som börjat lära barnen engelska, blev nästa kontaktväg. Men när jag fick prispengarna, 5 000 dollar, från Microsoft kunde vi leasa datorer från öns universitet, säger Birgitta Kajler.
Här i Sverige gjorde hennes elever en barnbok som Bonnier Utbildning sponsrade.

Förra våren åkte en liten grupp ner till skolan och hela byn mötte upp och dansade och sjöng i timmar. Och sedan dess har utbytet blivit intensivare:
– Vi arbetar med ett regnskogsprojekt och gör också en turistbroschyr tillsammans, en broschyr som ska berätta om den ömtåliga naturen och de utrotningshotade djuren – och vad man kan göra och inte göra som turist. För turismen har börjat, folk tigger och turister kastar godis åt barnen, berättar hon och blir mörk i ögonen.

När hon berättar om kontakterna med andra innovatörer i skolvärlden glittrar det av iver och entusiasm. Microsofts projekt började med tre utvalda lärare i Sverige som gick till Europafinal i Paris och till slut världsfinal i Helsingfors, där hennes Twinschool Biodiversity vann. Nu med mejl, webbkameror, Live Messenger och interaktiva skrivtavlor som verktyg.

– Jag knöt kontakter med fantastiska människor från Rumänien, Kenya, Sri Lanka och Australien. Ivrigast är Kenya som vill vara med i projektet, berättar Birgitta Kajler.
I sommar åker hon till Seattle för att träffa Bill Gates och se fram­tidens klassrum och de allra senaste pedagogiska hjälpmedlen.

Då har hon kommit en lång väg, operationssköterskan från djursjukhuset som knappt hade använt en dator. Nu drömmer hom om det uppkopplade klassrummet, där varje elev har en webbkamera och gör projekt med kompisar runt om i världen.

Fakta

"Bitte" Kajler jobbade i 20 år på djursjukhus som operationssköterska. Via en praktikant kom hon i kontakt med Spångagymnasiets verksamhet och dess cirka tusen djur. Hon pluggade till behörig lärare och anställdes.
Hennes dialekt avslöjar ursprunget på Gotland. Hon fyller 48 i år och familjen består av sambo, två barn, hund och katt, som alla bor i Nacka.

Guidade visningar i Spånga gymnasiums djurhus kostar 25 kronor per person. Gör en annorlunda utflykt med jobbarkompisarna!
> Se www.spangagymnasium.se.
> Se även en film på Youtube. Sök på Twinschool Madagascar.