Problemen började direkt för nya Stockholm.se när webbplatsen invigdes med pompa och ståt på tisdagen. Projektet har betatestats i flera månader och kostat närmare nio miljoner kronor att ta fram.

Felet spårades först till en trasig lastbalanserare som ska sprida trafiken till flera servrar. Den byttes enligt Logica ut på tisdagseftermiddagen, men ännu på onsdagen var det svårt att nå Stockholm.se

– Man kommer in, men det är långa svarstider. Vi lägger till mer kapacitet, säger Malin Westlund, pressansvarig på Logica.

Även webbyrån Creuna, som har tagit fram webbplatsen, arbetar tillsammans med Logica och ansvariga på Stockholms kommun för att lösa problemen. Det är ännu oklart om det är serverkonfigurationen eller utformningen av själva webbplatsen som är problemet.

Nu utreder Stockholms kommun hur samarbetet med Logica ska se ut i framtiden. Som en nödlösning kan man också komma åt den gamla webbplatsen på adressen old.stockholm.se.

– Vi är väldigt ledsna att det blev så här, säger Hanna Brogren, kommunikationschef på Stockholms Stad.

Hur kommer ni agera i framtiden?
– Det kan jag inte svara på. Nu fokuserar vi på att lösa problemen.

Det är ännu för tidigt att att säga om kommunen kommer kräva ersättning av Logica eller bryta samarbetet, enligt Hanna Brogren.

– Redan igår hade vi ett samtal med Logica om vårt samarbete.

Vad handlade det om?
– Det handlade just om vårt samarbete.

Överväger ni att avbryta samarbetet?
– Jag kan inte spekulera om det i media. Men det är viktigt att vi har en driftsäker webb och vi kommer att lösa det.