När riskkapitalbolagen söker sig uppåt i värdekedjan och satsar på säkrare kort blir privatpersoner, så kallade affärsänglar, allt viktigare för unga it-bolag när de
ska finansiera sin verksamhet.

Och det finns gott om privatpersoner som är beredda att lägga en slant. Maria Nilsson, nätverksansvarig på Sting Business Angels, uppskattar att privatpersoner satsar två till tre miljarder kronor varje år i onoterade tillväxtbolag.

– Det finns ingen exakt siffra eftersom det inte finns några register och liknande över de här investeringarna. Men forskning har visat att det rör sig om de summorna, säger Maria Nilsson.

– Ofta är det entreprenörer som själva har byggt bolag och tjänat sina pengar på det, men som sedan vill fortsätta vara med och utveckla bolag.

Maria Nilsson har stor erfarenhet av att arbeta med affärsänglar. Tidigare var hon affärsängelsansvarig på Svenska Riskkapitalföreningen men sedan ett par månader tillbaka är hennes arbetsgivare Sting, som hjälper innovatörer att bygga sina företag.

Enligt Maria Nilsson är it mycket populärt bland affärsänglarna.

– När vi gör våra sammanställningar brukar det segmentet hamna högst. Där är kapitalbehovet stort eftersom det tar tid innan nya tekniker kan komma ut på marknaden. Medicinteknik och miljöteknik är andra populära segment, men det finns också personer som satsar pengar i till exempel tjänstesektorn.

Inom it är det mycket internet som gäller nu, både vad gäller teknik och tjänster. Även olika former av mjukvara är intressant för änglarna.

När Maria Nilsson var på Svenska Riskkapitalföreningen var hon med och gjorde de rapporter om affärsänglarnas investeringsvilja som finns tillgängliga. Förra årets siffror är ännu inte klara, men 2006 ökade de investeringar som görs via affärsängelnätverk med 28 procent.

– Det kommer att öka också under 2007, säger hon. Men man ska också komma ihåg att affärsänglarna är mer känsliga för börsnedgångar än det formella riskkapitalet. Många affärsänglar har noterade innehav och går börsen ner påverkas de.

Affärsänglarna blir viktigare för de unga it-företagen i takt med att riskkapital­bolagen söker sig uppåt i näringskedjan.

– De första pengarna är så svåra och så viktiga. Här på Sting har vi en fond som riktar sig till teknikbolag i extremt tidiga skeden. Till en början satsade vi en och en halv miljon per bolag, men vi märkte att det inte räckte för att ta dem till nästa fas. Nu har vi utökat den summan till fyra miljoner kronor, men det är fortfarande svårt, säger hon.

Fakta

Stockholm Innovation & Growth, Sting, är ett supportsystem för teknikbolag i tidiga skeden som har till uppgift att hjälpa innovatörer och entreprenörer att bygga sina företag.

Sting är ett icke vinstdrivande
bolag som ägs av stiftelsen Electrum. Den övergripande målsättningen är att skapa fler framgångsrika tillväxtföretag i Stockholmsregionen.