Efter att ha levt en mestadels nöjesinriktad tillvaro börjar wikier på allvar göra intåg i affärsvärlden.

De europeiska och amerikanska företagens satsningar på tekniken skjuter i höjden under de närmaste fem åren. Från 63 miljoner dollar förra året till 451 miljoner dollar år 2013.

Det ger en ökning på 616 procent.

Enligt analytikern Jeremiah Owyang på Forrester har företagsledare fått upp ögonen för wikier.

– Jag har sett att många av de största amerikanska företagen på Fortune 1000-listan försöker förstå hur dessa verktyg kan användas rent affärsmässigt, säger Jeremiah Owyang i ett uttalande.

Wetpaint är ett företag som levererar wikiteknik som tjänst till 900 000 olika företag och privatpersoner. Nu lanserar bolaget en ny tjänst som gör att andra företag kan implementera wikifunktionalitet på deras egna webbplatser.

Tjänsten kallas Wetpaint Injected och idéen är att företag ska använda befintliga inloggningslösningar och sedan tilllåta besökare eller anställda att kunna skapa och redigera information på webbplatsen.

Företag som Disney, Dell, T-Mobile och Oracle använder liknande lösningar, och att använda wikier på delar av webbplatsen är ett sätt att öka antalet besökare eftersom sökmotorer som Yahoo och Google får mer relevant information att indexera.

– Genom några kodrader kan företag haka på Wetpaint Injected på deras webbplats. Därmed kan de öka antalet besökare på webbplatsen vilket i sin tur ger fler affärsmöjligheter, säger Kevin Flaherty, marknadschef på Wetpaint.

Investerare har sedan företaget etablerades skjutit till över 40 miljoner dollar till Wetpaint.