Bill Gates lanserade i onsdags ett program, Live Search Cashback, vars syfte är att skapa nya affärsmodeller inom sökningar och onlineshopping. Programmet är fokuserat på sökningar för produkter som köps online, som enligt Microsoft står för ungefär en tredjedel av alla sökningar och en stor del av annonsmarknaden.

Det nya initiativet sker mot bakgrund av att Microsofts andelar på onlinesökningar minskar och att alliansen med Yahoo ser allt mer tveksam ut, uppger New York Times. I dagsläget är Microsofts andel på sökningar bara 9,1 procent.

Därför är företaget helt beroende av att skapa nya modeller att tjäna pengar och öka antalet sökningar, framför allt om en fusion med Yahoo eller delar av företaget inte äger rum.

– Det handlar om en stor del av marknaden för sökningar, som i dag är värd uppemot 20 miljarder dollar, säger Bill Gates till New York Times på en konferens kring framtidens annonsering.

– Tro mig, vi vill få de bästa sökningarna, med de bästa resultaten, fortsätter han. Nya affärsmodeller som Live Search Cashback ska göra detta möjligt.

Tjänsten kan ses som en marknadskampanj från Microsofts sida att ge stöd för sin sökmotor, som ligger långt efter Google och Yahoo.

Som en jämförelse har Google 61,6 procent av alla sökningar i USA i april, en ökning jämfört med 59,8 procent i mars. Google drar ifrån både Yahoo och Microsoft, som har 20,4 procent, respektive 9,1 procent.

I dagsläget säger Microsoft att 700 partner gått med i samarbetet, som tillsammans har mer 10 miljoner produkter. Bland dessa återfinns Barnesandnoble.com, Circuit City, Ebay, Foot Locker, Home Depot och Hewlett-Packard.

På Ebay ser man initiativet som enbart positivt.

– Det ger nya möjligheter för köpare som kommer till Ebay. Allt handlar om att öka efterfrågan för våra säljare, säger Matt Ackley, chef för i internetmarknadsföring och annonser på Ebay. Sedan tidigare är Ebay en av de största kunderna till sökannonser från Google och andra sökmotorer.

Om annonserna fungerar kan Ebay skifta från Google till Microsoft.

På en digitalkamera från Samsung kan rabatten ligga på mellan 2 och 5 procent, uppger Microsoft. Enligt Bryan Wiener, chef för digitala reklambyrån 360i är draget ett sätt från Microsofts sida att motivera kunderna att använda Microsoft. Men frågan är om rabatterna räcker.

I samma veva aviserar Microsoft en betalmodell för annonser, där de som köper annonser bara betalar när folk köper produkter, inte som tidigare per klick. Därmed ska Microsoft ge en slags köpgaranti på sina annonser. Redan i dag har Google en betalmodell där annonsörerna betalar per svar på annonser.

Microsoft uppger sig även ha integrerat Farecast, en resesajt som Microsoft köpte i april, med tjänsten Live Search Cashback. Tjänsten Live Search Cashback bygger på teknik som Microsoft förvärvat vid köpet av företaget Jellyfish 2007.