El-Giganten anklagas för att ha reklamkampanjer som utlovar varor till sänkta priser, men utan att ange att det finns ett begränsat antal. När kunden sedan kommer till butiken finns inte varan och enligt Netonnet passar istället elektronikkedjan på att försöka sälja en dyrare produkt.

Det var efter ett flertal försök att handla utannonserade varor i El-Gigantens butiker som Netonnet beslöt sig för att stämma sin konkurrent.

- Vi utför tester om varorna finns i lager, för om de inte går att få tag på finns det ingen anledning för oss att bemöta priset. Genom vår undersökning har vi sett att den här typen av marknadsföring utförs systematiskt av El-Giganten, och då måste vi agera. Vi tycker att det ska vara en jämlik konkurrenssituation, och att kunderna ska slippa bli lurade, säger Netonnets vd Anders Halvarsson till DN.

El-Giganten tillbakavisar anklagelserna och väljer istället att kalla stämningen ett led i misskrediteringsstrategi.
- De har länge försökt få uppmärksamhet genom att misskreditera sina konkurrenter i tv-reklam. Jag ser det här som ett försök att föra saken ett steg vidare, säger Per Sigvardsson, vd på El-Giganten, till DN och påpekar att varorna endast i undantagsfall tar slut.

- Vi har Sveriges största centrallager, och till många affärer kommer leveranser fyra dagar i veckan. I de fall vi har ett begränsat antal av en vara skriver vi alltid ut det i annonsen. Så gör vi till exempel nu i mellandagsrean, då det är omöjligt att veta hur många varor som kommer att gå, fortsätter han.

Netonnet hänvisar i stämningen till en tidigare skrivelse från Konsumentombudsmannen där det framgår att så kallade lockpriser anses som uppsåtlig vilseledning och ska straffas med böter.