Helt otroligt att Microsoft inte lyckats bättre.
Så inleder Fredrik Saatchi innan han lutar sig tillbaka i stolen på företags­hotellet på Östermalm i Stockholm.

Uttalandet rör det faktum att Microsoft har missat hela marknaderna för såväl sökordsmarknadsföring som programuthyrning och hela biten med sociala nätverk.

– Ja, det är konstigt att de inte varit duktigare på att tjäna pengar på allt runt MSN, för tjänsterna har väldigt mycket att erbjuda, säger Fredrik Saatchi.

Jag undrar om Microsoft Live Mesh delvis är ett sätt att råda bot på det – kunderna ska kunna annonsera i en rad olika kanaler på ett enkelt och effektivt sätt. Fredrik Saatchi nickar.
Han har ett förflutet dels som produktmarknadschef på Microsoft, dels som försäljningsansvarig på Google. En unik bakgrund i Sverige. Fredrik Saatchi blev egen företagare för att komma närmare produktionen, för att få ett mer flexibelt arbete med närhet till besluten.

– Google prioriterar inte den svenska marknaden i samma utsträckning som den engelska, tyska och amerikanska. Det är något som de inte heller kommer att göra inom en överskådlig framtid, säger Fredrik Saatchi.

Telefonen ringer med jämna mellanrum. Fredrik Saatchi verkar vara en populär kille. Efter att ha ursäktat sig några gånger återgår han till ämnet MSN, det som Microsoft i dag kallar för Windows Live.

MSN skulle kunna vara ett riktigt stort mediehus – en aktör av samma kaliber som exempelvis Bonniers eller Schibstedt – med alla de kanaler det har. Fredrik Saatchi anser att det är uppe på den nivån MSN ska vara.

– Men det är de inte alls i dag. Jag vet inte varför Microsoft inte tagit steget, endera vet de inte hur de ska göra eller så har de inte tid och kraft och inser inte vikten av det, säger Fredrik Saatchi.

Även Google borde fundera på att utöka sökordsmarknadsföringen genom uppköp av en stort mediehus eller en global mediebyrå som Omnicom, Mindshare eller Ogilvy. För att få hela den kreativa processen.
– I dag sitter Google i knät på mediebyråer vad gäller annonsförsäljning. Genom ett uppköp kommer företaget närmare kunderna och kan äga hela annonsprocessen och bli riktigt starkt, säger Fredrik Saatchi.

– Det borde även Microsoft fundera över, om de inte får ordning på sin egen annonsförsäljning, tillägger han.

I dag arbetar Fredrik Saatchi med marknadsstrategier åt Power Challenge, ett företag som utvecklar webbaserade sportspel. En av de mest populära tjänsterna heter Power Soccer och är både ett action- och taktikspel som för tillfället nyttjas av drygt en miljon spelare.

Fredrik Saatchi har en teori om att Google Apps är en av världens smartaste avledningsmanövrar. Han tror att Googles vd Eric Schmidt satte sig ner och funderade över hur Google skulle kunna avleda Microsofts satsning på sökordsmarknadsföring för att kunna ta ett ännu starkare grepp om branschen – genom att slå till Microsoft där det kändes mest. Pang på Officepaketet, Microsofts kassa­ko.

– Hur får vi Microsoft att tänka på något annat samtidigt som vi går in och lägger ett offensivt bud på Doubleclick, ett av världens största annonsnätverk. Jo, vi släpper ett webbaserat Officepaket mitt under budgivningen – då blir Microsoft skärrat, säger Fredrik Saatchi och imiterar Eric Schmidt.

Oroliga blev de också på Microsoft.

– Det pratas mycket om Yahooköpet, men Double­click var Microsofts stora chans.

Yahooaffären har inte gått i lås och frågan är om den kommer att göra det. Det finns dock andra stora marknader för Microsoft att ge sig in på. Sökmotorn Baidu i Kina, med 95 procent av alla sökningar i landet, är den tredje största sökmotorn i världen efter Google och Yahoo.

– Annonsmarknaden i Kina växer något enormt, där har inte Google en chans – och kommer heller inte att ha det i framtiden, säger Fredrik Saatchi.

Google och Microsoft står inför stora utmaningar. För Microsofts del handlar det om före­tagets finfina affärer med samarbetsplattformen Sharepoint. Där kommer företaget inte vara ensamt särskilt länge.

– Googles uppköp av Jotspot innebär att Microsofts Sharepoint får en farlig konkurrent när det gäller samarbetsplattformar. För tillfället är Jotspot en enkel lösning, men den har stor potential.

Google står å sin sida inför allt större krav från företagen angående var data lagras någonstans.

– Det kommer att bli jätteproblem för Google framöver. Den juridiska biten blir en riktig glädje­dödare. Företag nöjer sig inte med att veta att servern står i Europa.

Fakta

Google

... arbetar med direktförsäljning mot stora konton och jobbar nära kunderna. Google vill äga hela affären och betraktar partner som konkurrenter. Det ger ett gap mellan att konsumenten vill använda Google Apps på fritiden och på företaget. Google vet vad som händer på marknaden men har svårt att få till affärerna.

... säljer till alla som kommer för att köpa, och har i praktiken ingen särskild strategi runt försäljning, de bara kör på, enligt Fredrik Saatchi.

Microsoft

... jobbar med stora reklamkampanjer, på större avstånd från kunderna. Låter partner ta hand om försäljning. Det innebär att Microsofts hamnar väldigt långt från verkligheten och hur kunderna använder programmen.

... har en väldigt tydlig strategi vad gäller försäljning mot företag och kommuner. Där hänsyn tas till tänket runt 24-timmarsmyndigheten och där det finns en myndighetsstrategi.