Vägverket började virtualisera servrar 2005.
– Huvudskälen är att automatisera och effektivisera och på så sätt få en slimmad organisation. Folk är det som kostar mest pengar, säger Gunnar Andersson, systemförvaltare på Vägverket.
En annan viktig orsak är att spara energi, berättar han.
– Miljöfrågan och grön it är något som vi har pekat mycket på när vi har lobbat för det här internt. Och lobbying har behövts.

– Det allra svåraste har varit att få folk att tänka om och inse att vi på it-avdelningen erbjuder tjänster och inte fysiska servrar.
Ert mål är att virtualisera hela serverparken. Är det realistiskt?
– Det är en vision. Det finns så klart vissa saker som inte passar att virtualisera. Ett mål vi har är att virtualisera 95 procent av serverparken till 2010, och det kommer vi att nå, säger Gunnar Andersson.

Enligt honom har virtualiseringen huvudsakligen haft en positiv påverkan på driftsituationen på Vägverket. Men allt är naturligtvis inte guld och gröna skogar.
– Sårbarheten ökar. När du har en låda med 16 servrar som i sin tur innehåller ett antal virtuella servrar är det mer sårbart om något går fel.

Ett annat problem är att virtualiseringstekniken är under utveckling och att viktiga funktioner fortfarande saknas, enligt Gunnar Andersson. Några större missöden har Vägverket inte råkat ut för.
Det har inte heller Skistar, som driver skidanläggningar, berättar Marcus Weman som har hand om virtualisering på företagets it-avdelning.
– Folk snackar om att de får en massa problem, men jag fattar faktiskt inte vad de gör för att lyckas med det. Visst har vi haft lite småproblem, men inget stort. Om man gör som man ska blir det inga problem, säger han.

Fakta

Vägverket använder bladservrar med flerkärniga processorer. På dem körs VMwares virtualiseringsprodukt Esx Server 3.5.
Fortfarande är det mycket som inte är virtualiserat på Vägverket, som Exchange, Active Directory, antivirus och övervakning.