Lögner om samarbeten med myndigheter, skrämselmetoder och hejdlösa priser. Långa uppsägningstider och hot om att publicera grov porr under ditt företagsnamn. Det är några av metoderna som oseriösa företag använder för att sälja domännamn till överpriser eller lura på kunder sådant de inte alls behöver.

En ny kartläggning från Stiftelsen för internetinfrastruktur, II-stiftelsen, pekar på att det sannolikt genomfördes mellan 5000 och 10 000 bluffar bara under 2007. Varje affär kan enligt rapporten röra sig om några tusen kronor, vilket innebär att marknaden omsätter mångmiljonbelopp – minst. Ingen vet exakt hur vanliga bluffarna är och mörkertalet tros vara högt.

Målet med den nya kartläggningen är att göra mer oerfarna kunder uppmärksamma på de vanligaste metoderna.

– Vi vill sprida det här så brett som möjligt så att det till slut blir svårare att få napp så att kunderna inte ska bli lurade, säger Danny Aerts, vd på II-stiftelsen.

Flera fall av domänbluffar har uppmärksammats i media de senaste åren, men Danny Aerts tror inte att problemet kommer försvinna inom överskådlig framtid.

– Jag kan tyvärr inte säga att det minskar. Det här är snabba, enkla pengar.

Telefonförsäljning är enligt rapporten bluffmakarnas vanligaste metod. Ofta sker försäljningen med hot om att någon annan är i färd med att registrera domännamnet. Att vänta med att köpa domänen kan innebär att webbplatsen fylls med porr och annat stötande material, heter det i säljsamtalen.

Ett annat knep vid telefonförsäljning är att erbjuda registrering till ett lågt pris, men med mycket lång bindningstid och betalning för hela perioden direkt. Upp till tio års förskottsbetalning har förekommit.

Rapporten varnar även för oseriösa företag som erbjuder vad som kallas professionell hemsideproduktion till priser som sägs ligga långt under konkurrenternas. Men oftast rör det sig om enkla produktioner som i slutändan blir dyra eftersom bindningstiden är lång och kontrakten gör det svårt att säga upp dem i tid.

Domänföretagen ska enligt II-stiftelsen också ha ljugit om samarbeten med seriösa aktörer på marknaden och till och med myndigheter på EU-nivå.

En annan variant är att registreringen fungerar som den ska och sker till ett rimligt pris. Men först efteråt upptäcker kunden att hon inte äger domänen. I stället har bluffmakaren registrerat den som sin egen och kan kräva stora pengar för att släppa den.

– Det är egentligen det allra fulaste. De kapar någon annans domännamn, säger Danny Aerts.

Ladda hem rapporten från II-stiftelsen webbplats. (pdf)

Fakta

  1. Gör aldrig upp avtal utan att kolla upp aktören, registreringen, priset och kontraktet.
  2. Kontrollera om säljaren är ett godkänt ombud för se-domänen. Listan finns på www.iis.se.
  3. Informera dig om aktuella priser på domännamnsmarknaden.
  4. Undersök om säljaren finns med i Svensk Handels varningslista på www.svenskhandel.se.
  5. Se till att det alltid är du själv som är angiven som innehavare till domännamnet.

Källa: II-stiftelsen