I ett ovanligt känsloladdat tal avslöjar Microsofts chef för Vista, Brad Brooks, att företaget ska stärka försäljningen av Vista.
Det finns alltför många felaktiga myter om Vista. Nu ska vi berätta vår historia. Den sanna historien om Vista, säger Brad Brooks.

Utan att gå in på några detaljer uppger han att marknadsföringen av Vista är en del av den stora kampanjen på totalt 300 miljoner dollar som Microsoft drar i gång i höst också kommer att stärka Vistas marknadsandel.

Kampanjen har hittills mest beskrivits som en kampanj för att stärka Microsofts varumärke som ett hippare företag än vad det framstår som idag. För den delen har Micorosoft hyrt in USAs just nu coolaste reklambyrå, Crispin Porter+Boguski. Det är oklart om Sverige omfattas av marknadskampanjen.

Enligt Brad Brooks befinner sig Microsoft i samma läge som företaget befann sig i 2002 två år efter lanseringen av Windows XP med motvind i media och kunder som inte såg vitsen med att uppgradera.

Till de mer närliggande aktiviteterna för att stärka Vista hör en webbtjänst för att testa kompabiliteten för applikationer mot Vista och en tjänst som ger fri support för små företag som går över till Vista.

Brad Brooks anser att nu är det dags för företagets partner att förmå fler att gå över till Vista och att de ska få allt stöd i det arbetet. Han är självkritisk. Nu har den sovande jätten vaknat. Vi ska ta täten.