Lively består av ett verktyg för att bygga upp en virtuell person, en så kallad avatar, samt rum och världar där avataren kan verka. Rummen kan sedan integreras på en vanlig sajt, som ett företags hemsida eller en personlig blogg.
Lively kan också integreras på en Myspace- eller Facebooksida, och det går att visa bilder och Youtube-filmer på virtuella tv-skärmar inne i Lively-världen.
Niniane Wang, chef över Googles ingenjörer, skriver i Googles blogg att den ursprungliga tanken var att dagens sociala nätverk är för statiska. Hon ville ge användarna en möjlighet att interagera med ord, 3d-grafik och gester. Till exempel är det mer påtagligt att se en animerad kram än att se texten ”kram” på skärmen, skriver Niniane Wang.
Men om Lively kommer lyckas eller inte är svårt att förutspå då det är en mycket oförutsägbar marknad, säger Gartners analytiker Steve Prentice.
– Google behöver locka över användare från etablerade plattformar, och det är alltid svårt. Det handlar mer om att locka nyckelpersoner, och inte så mycket om funktionerna, säger Steve Prentice.
Att tjäna pengar på en tjänst som Lively kommer också att bli tufft. Det är ett generellt problem för alla sociala nätverkssajter.
– Men om någon kan tjäna pengar så är det Google, säger Steve Prentice.
För att överhuvudtaget kunna köra Lively behövs en Windowsdator med antingen Internet Explorer eller Firefox. Dessa systemkrav har väckt en del kritik från de första betatestarna, särskilt Macanvändare. Användarna klagar också på gränssnittet som upplevs som besvärligt.