Det var långa köer innan Iphonesläppet på många håll i världen. I Tokyo väntade köparna tålmodigt innan butiken öppnade.

O2 är den mobiloperatör som har exklusivt avtal på Iphone i Storbritannien. Företagets webbaserade registrering kräver dock Internet Explorer, ett problem särskilt för många Macanvändare.

Apples lösning var att installera VMware Fusion på sina datorer i butiken på Regent Street i London för att på det sättet få igång Internet Explorer på Mac och utföra registreringen i butiken. Men den lösningen stötte genast på problem då webbläsaren vägrade fungera, skriver IDG News.

– Den bara dör, säger Mark Phipps, en intresserad kund som hade för avsikt att köpa en telefon men nu lämnar butiken tomhänt och frustrerad.

– De ville inte ens lägga undan en åt mig, vilket gör det ännu värre, fortsätter han.

Mark Phipps är inte ensam om att få lämna butiken tomhänt. Detaljer om hur affären hanterade var svåra att komma åt då butikspersonalen vägrade släppa in några journalister.

När butiken i London öppnade klockan åtta på morgonen stod en liten kö utanför som snabbt kom in i butiken, men några timmar senare hade kön vuxit sig långt ut på gatan.

Uppdatering: Enligt O2 låg problemet inte i webbläsaren i butiken utan det var O2:s registreringsservrar som var överbelastade. Resultatet var att kunder som egentligen ville köpa en telefon fick gå hem utan. Senare under förmiddagen började systemen rulla igen.