Företaget NXP försökte med hjälp av domstolen hindra forskarna från att publicera sina upptäckter. Argumentet var att det inte gagnade någon då systemet Mifare Classic fortfarande är i bruk, bland annat inom kollektivtrafiken i Holland, Storbritannien och USA, skriver IDG News. Stockholms Lokaltrafik, SL, kommer också att använda korten i sitt kommande biljettsystem.

Domstolen ansåg att yttrandefriheten väger tyngre än NXPs kommersiella intressen av att uppgifterna inte blir offentliga. Forskarna från universitetet i Nijmegen kommer nu att presentera resultaten i oktober.

I december förra året visade de tyska säkerhetsexperterna Henryk Plötz och Karsten Nohl på potentiella säkerhetsbrister i systemet. De holländska forskarna tog sedan över och demonstrerade i mars hur de kunde kopiera kort, och det var detaljerna om detta som NXP ville stoppa.

I Stockholm pågår nu en testperiod med det nya kortsystemet SL Access och det ska lanseras i mindre skala under hösten. Kicki Roos, systemförvaltare på SL, säger att det finns andra sätt att skydda systemet.

– Vi är väl medvetna om problemet och har varit det sedan januari. Vi kan se om ett kort har blivit kopierat, och det finns också ytterligare säkerhetslösningar för att skydda sig som ännu inte införts.

SL kan i dagsläget inte svara på om de extra säkerhetsfunktionerna kommer att finnas på plats när systemet rullas ut i höst.