Det är på de stora dagstidningarnas nyhetssajter på webben som de stora internetannonseringspengarna trillar in – än så länge.

Sajterna ligger visserligen i det absoluta toppskiktet när det gäller antalet besökare. Men när det gäller att få besökarna att stanna och klicka på många länkar är nyhetssajterna nästan sämst i klassen.

Communities, portaler, bloggar och köp- och säljsajter har många fler sidvisningar per besök. Även jämfört med amerikanska dagstidningarnas nyhetssajter ligger de svenska mediejätterna steget efter.

Det visar en genomgång som CS gjort av webbmätningstjänsten Kia-index veckostatistik under våren samt Nielsen Netratings webbstatistik för de amerikanska dagstidningarnas nyhetssajter.

Siffrorna visar att den typiske besökaren på de största svenska nyhetssajterna klickar på mellan två och fem länkar. Sedan tackar den för sig och lämnar sajten.

Den nyhetssajt som kan förmå sina besökare att klicka på bara ett par länkar till kommer att rusa i sidvisningsstatistiken och dra till sig annonsköparnas uppmärksamhet.

De största amerikanska dagstidningssajterna har något bättre statistik. De ligger på fem till sex sidvisningar per besök. Men till skillnad från i Sverige hittar man flera exempel på nyhetssajter med strax över tio sidvisningar per besök.

Slutsatsen är ändå att det finns ett glastak vid ungefär tio sidvisningar per besök som nästan ingen nyhetssajt mäktar bryta igenom.

De riktiga mästarna på att få besökarna att stanna hittar man i stället bland communities och i viss mån dejtingsajter. På ungdomssajter som Playahead och Apberget lyckas man utan vidare få besökarna klicka fram 50 och ända upp till 70 webbsidor per besök.

Men den sajt som legat stadigt i topp under de veckor som CS kollat Kia-statistiken under våren är Djur.nu, en liten community för husdjurs­entusiaster med 20 000 besökare per vecka. Här kollar besökarna på hela 60–70 webbsidor per besök.

Conny Thimrén, som driver sajten tillsammans med ett par kollegor, berättar att Djur.nu kom till när han hjälpte sina båda döttrar som då var i tioårsåldern att sätta ihop en egen husdjurssajt.

Förutom sedvanliga community­tjänster för husdjursintresserade ungdomar är ett av dragplåstren ett spel där besökarna föder upp och korsar virtuella kaniner, hamstrar och andra husdjur.

Trots att Djur.nu lyckats med precis det som nyhetssajterna sliter med så är topplaceringen på klicklistan inget som Conny Thimrén ens siktat på.

– Nej, det är nog bara en effekt av de sociala aktiviteter och tjänster vi har på sajten, säger Conny Thimrén.

Har du några goda råd att dela med dig av till nyhetssajterna om hur man får besökarna att stanna längre?

– Ha ha, det finns nog inga hemligheter. I grunden handlar det bara om att alltid erbjuda besökaren många olika intressanta saker att göra, säger Conny Thimrén.

Även om det inte är en framkomlig strategi för nyhetssajter att slå sig på virtuell hamsteruppfödning för att öka sidvisningarna kan man se hur nyhetssajterna lånar in allt fler element från community- och bloggvärlden till sina egna sajter.

Lasse Näsström, samordnings- och utvecklingsansvarig för Kia-index, tror att vi får se allt mer av den varan framöver.

– De framgångsrika nyhetssajterna kommer mer och mer att utvecklas till ett slags webbportaler med ett brett utbud av olika tjänster.

Dagens Industris Di.se är den svenska nyhetssajt som lyckas klart bäst med att få besökarna att stanna kvar på sajten. Under samtliga veckor som CS kollat Kia-index har Di.se toppat listan och stadigt legat på fem sidvisningar per besök.
Men här ligger fokus i strategin mer på nyhetsinnehållet och utformningen av webbsidorna än på portalbyggande och klickvänliga kringtjänster.

Linus Paulsson, chefredaktör på Di.se, ser topplaceringen som ett kvitto på att gedigen nyhetsrapportering och tajta uppdateringar är rätt medicin för att hålla besökarna kvar på sajten. I hans ögon är antalet sidvisningar per besök viktigare än antalet besökare.

– Från redaktionell synpunkt är antalet sidvisningar det viktigaste måttet. Man kan kortsiktigt lura in folk till nyhetssajter med fula och alltför hårt dragna rubriker. Men det funkar bara ett kort tag. Finns det ingen substans bakom känner sig läsarna bara lurade, säger han.

Har man ett högt antal sidvisningar per besök betyder det att läsaren känner sig informerad och vill läsa vidare utan att ha blivit besviken på rubriker som inte svarat upp mot innehållet, resonerar Linus Paulsson.

Rent konkret jobbar Di.se på två fronter för att få besökarna att stanna på sajten. I nyhetsmaterialet är det komprimering och ”nyhets­paket” som gäller, enligt Linus Paulsson.

Komprimering handlar om att tillhandahålla så många valmöjligheter som möjligt för läsaren på startsidan utan att överskådligheten går förlorad.

CS räknar till över 60 redaktionella länkar på den del av start­sidan som syns först på skärmen vid normal skärmupplösning. Det är en mycket hög siffra jämfört med de flesta andra nyhetssajter.

Nyhetspaket handlar om att ge läsaren en hel uppsättning av rubriklänkar för de viktigaste nyhetshändelserna. Här är den bakomliggande tanken att den som är intresserad av att läsa en artikel om exempelvis det senaste börskaoset också kan lockas att klicka på ett par artikelrubriker till i samma ämne.

Di.se satsar också på att utveckla kringtjänster som kan intressera sajtens besökare. I dag handlar börssnackarforum om tjänster för att hålla koll värdeutvecklingen av den egna aktieportföljen. Framöver blir det fler tjänster av den typen, enligt Linus Paulsson.

Fakta

Siffrorna anger sidvisningar per besök.

Sajter som håller kvar besökarna
Djur.nu: 70.
Playahead.se: 69.
Kamrat.com: 56.
Apberget.se: 49.
Snyggast.se: 40.
Bilddagboken: 38.
E-kontakt.se: 32.
Lunarstorm.se: 32.

Det är stor skillnad mellan olika typer av sajter:
Dagstidningarnas nyhetssajter
Dagens industri: 5.
Expressen: 5.
Aftonbladet: 4.
Dagens Nyheter: 4.
Göteborgs Posten: 4.
Metro: 3,5.
Nerikes Allehanda: 3,5.
Svenska Dagbladet: 3,5.
Sydsvenskan: 3.
Helsingborgs Dagblad: 3.
Eskilstuna Kuriren: 2,5.

Amerikanska dagstidningar
St Louis Dispatch: 11,5.
Newark Star Ledger: 11.
Atlanta Journal-Constitution: 10.
Cincinnati Enquirer: 7,5.
New York Times: 6.
Wall Street Journal: 5.
Boston Globe: 6.
Chicago Tribune: 6.
New York Post: 6.
Washington Post: 5.
Los Angeles Times: 6.
San Jose Mercury News: 5.

Ungdomscommunities
Playahead.se: 64.
Kamrat.com: 56.
Apberget.se: 49.
Bilddagboken: 38.
Lunarstorm.se: 32.
Hamsterpaj.net: 13.

Köp- och sälj/konsumentsajter
Blocket: 23.
Pricerunner: 7,5.
Annonsbörsen: 7.
Alla annonser: 4.

Källor: Kia-Index veckostatistik, Nielsen Netratings halvårsstatistik. De svenska nyhetssajternas siffror har kontrollerats i Kia-Index veckostatistik flera gånger i år.