Enligt analysföretaget Netcraft har Google som hostingleverantör gått från 0 procent i april 2007 till 5,7 procent av den totala marknaden i juli 2008. Det innebär att Google levererar så väl webbplatsutrymme som mejltjänster och kontorsprogram till över en miljon webbplatser.

När tjänsterna går ner, vilket var fallet under veckan som gick, sprider sig nervositeten bland kunderna.

– Avbrottet var rejält irriterande. Bortsett från att jag blev utsparkad från Gmail kunde jag inte utföra mitt arbete, säger John Proffitt, it-chef på Alaskas statliga tevekanal APTI, till IDG News.

Under de två timmar som tjänsten var utslagen drabbades 30 anställda, däribland tevekanalens journalister som inte kunde utföra sitt jobb.

– Om problemen fortsätter, med mer än två timmar långa avbrott per kvartal, kommer vi förmodligen att konvertera Google Apps och Gmail till att vara en backuplösning, säger John Proffitt.

APTI och andra Gmailanvändare som IDG News talat med är trots problemen hoppfulla inför framtiden, men ett fortsatt förtroende kräver att Google håller koll på sina tjänsters stabilitet framöver.