Enligt uppgifter som CS fått ta del av har övergången till Microsoft Exchange resulterat i en skakig upplevelse och mycket trassel under sommaren.

Innan bytet fungerade allt perfekt, säger samma källa.

Det hela nådde en kulmen under helgen då KTHs 20 000 studenter och anställda inte kunde läsa eller ta emot mejl, detta i samband med att höstterminen precis sparkat igång.

Sammanlagt handlar det om cirka 120 000 e-postkonton som inte kunnat nås. Roger Järnbrink är ansvarig systemadministratör på KTH, och beskriver haveriet som ett resultat av handhavandefel.

– Det hela var ett konfigurationsfel som är fixat nu. Inkörningsproblem, helt enkelt, säger Roger Järnbrink.

Han berättar att mejlsystemet har fungerat fint i övrigt, sedan det togs i bruk i maj.

Hur kommer ni att se till att problem inte uppstår i framtiden?

– Vi har inte haft någon jour för exempelvis mejlproblem, så det är något vi bör ser över, säger Roger Järnbrink.

Det har kommit uppgifter till CS att användarna själva får sköta migrering av mejl från det gamla till det nya systemet. Stämmer det?

– Det känner jag inte till. Men vi har i första hand migrerat de som aktivt använder sina mejlboxar, inte de som vidarebefodrar mejl till andra mejladresser, säger Roger Järnbrink.

Microsoft har använt installationen på KTH i pr-syfte, eftersom det är världens största Exchangeinstallation.

– Vi fick ett bra pris eftersom vi ställde upp som refenskund. Men vi valde inte system efter pris, säger Roger Järnbrink.

Du gick ut i Metro i våras och sade att du var nöjd med valet av Exchange som mejlserver. Är du lika nöjd idag?

– Ja, jag är fortfarande övertygad om att Exchange är världens bästa mejlserver på marknaden just nu, säger Roger Järnbrink.