Haveriet, som inträffade tidigare i somras, ska enligt initierade källor ha drabbat en av företagets hårddiskar som används för att lagra kundernas säkerhetskopierade filer.

För att återskapa datan skickas hårddiskarna på så kallad dataräddning, en komplicerad och tidskrävande procedur. Först om några månader kan de drabbade kunderna räkna med att få sina filer tillbaka. Företaget räknar dock med att all förlorad data ska kunna återskapas.

Företaget har inte gått ut med någon officiell siffra på hur många kunder som har drabbats, men enligt uppgift ska det rör sig om tusentals.

Diino uppgav sig i våras ha passerat en miljon kunder.

De kunder som omfattas av störningen har redan blivit kontaktade av Diino. Telefonsupporten har dock sommarstängt till den 18 augusti och hänvisar i stället till kontaktmöjligheter via e-post.

Det är ännu oklart varför Diinos egen säkerhetskopiering inte kunde användas när hårddisken gick sönder.

Diino riktar sig till både företag och privatpersoner. Förutom huvudkontoret i Sverige finns säljkontor i England, Spanien, USA och Mexiko. Företaget erbjuder gratis lagring av upp till två gigabyte data. För större volymer har Diino olika betaltjänster.

CS har sökt ansvariga på Diino för en kommentar.