Loopia installerade i början av augusti två OpenSolaris-servrar. Tanken var att de nya maskinerna skulle förenkla driften av e-postdistribueringen till användarna, enligt Loopias driftblogg.

Men någonting har gått fel. Loopias driftblogg är fylld av kommentarer från kunder som har långsam, eller ingen, e-postanslutning.

Problemet har blivit en följetong på bloggen, både från Loopias och kunders håll. För de senaste blogginläggen har kommentarsfunktionen stängts av.

I ett inlägg går att läsa att problemet påverkade cirka 60 procent av Loopias e-postanvändare. Loopia skriver vidare att problemet troligtvis är spamrelaterat, men att inkommande e-post lagras som den ska.

Signaturen "W" kommenterar på driftbloggen: "Jag kommer inte ens in på mailen sedan tre dagar tillbaka. Om jag någon gång lyckas få upp inkorgen loggas jag ut omedelbart när jag ska läsa breven."

Uppdatering: Jimmie Eriksson, kontorschef på Loopia, meddelar att cirka 40 procent av kunderna, som ligger kvar på det gamla systemet, är drabbade i dagsläget.

När alla kunder är överflyttade till det nya systemet är inte klart.

– Jag hoppas så snabbt som möjligt, men jag vågar inte säga när, säger Jimmie Eriksson.

Han berättar att det nya systemet drabbades av barnsjukdomar, men att det sedan i fredags ska fungera bra. Han bekräftar också att inga mejl försvinner:

– Allt ska fungera, men det går väldigt långsamt.

Fakta

Loopia är ett av Sveriges största webbhotell med över 350 000 domännamn. Loopia är sedan 2005 en del av Mamutkoncernen, som består av ytterligare tre företag: Active 24, Mamut Stellar Business och Mamut. Koncernen riktar sig främst mot små och medelstora företag.