Uppgraderingen av mejlhårdvaran genomfördes i början av augusti, och Loopia har haft stora problem sedan dess.

För en dryg vecka sedan skrev CS om serverbytet på Loopia som ledde till dålig, eller obefintlig, e-postanslutning för många kunder. Då sa Loopias kontorschef Jimmie Eriksson att ”allt ska fungera, men det går väldigt långsamt”.

Loopia publicerar kontinuerligt information om problem, uppdateringar och nyheter på sin driftblogg.

Men besvikna kunder litar inte på innehållet. På driftbloggen skrev Loopia igår onsdag att för de kunder som använder pop3- och imap-klienter, ska e-posten fungera.

Något som läsare meddelar inte stämmer. I ett mejl berättar i stället en läsare, som använder en imap-klient, om långa inloggningar på mejlkontot, som ibland slutar med en server-timeout.

– Det ska fungera för pop3- och imap-klienter, det är vår senaste information. Men det beror även på hur klientens inställningar ser ut.

CS försöker ringa till supporten för att få tag på rätt inställningar. Först möts vi av en varnande röst om hög belastning. Senare säger samma röst att ”vi har inte möjlighet att besvara ditt samtal, var vänlig försök igen senare”.