Jonathan Sulo lämnade Loopia våren 2007 efter en konflikt med de nya ägarna, Mamut och arbetar nu som marknadschef på konkurrenten Binero.
Han framhåller att han har full respekt för personerna som sköter driften på Loopia och att problemen i hans mening inte beror på dem.
– Loopia har några av branschens absolut mest kompetenta tekniker. Att det här felet har uppstått och pågått så länge beror inte på dem utan på bristande kompetens inom ledningen på Mamut eller Loopia.
– Mejlen köas inte utan studsar tillbaka. Det ser vi i våra e-postloggar. Loopia försöker mörka det, säger Jonathan Sulo.
Men att Loopia skulle mörka information förnekas alltså av Jimmie Eriksson.
– Om en kund påstår att mejl studsar, då tar vi det på fullaste allvar och vill gå till botten med det. Men då måste vi få exakt information från kunden, om när mejlet skickades och till vem.
CS försökte igår ringa till supporten, men hamnade inte ens i kö. Hur ska kunderna lämna sådan information?
– Vår telefonväxel är överbelastad, så jag rekommenderar att de använder e-post.
Som en ovetenskaplig undersökning mejlade CS till några mejlkonton hos Loopia. Resultatet lät vänta på sig. Fördröjningen var i vissa fall upp mot två timmar.
Till ett specifikt konto skickades 16 mejl - efter mer än en timma hade 12 kommit fram, men mejl två, tre, sex och nio saknades. Samma mejl skickades samtidigt till ett gmail-konto, där de dök upp med ett par sekunders fördröjning.
En av många drabbade Loopiakunder är Henrik Fogelström. Han har under dagen mejlat sig själv, utan att mejlen kommer fram.
– Det går märkligt nog oftast att logga in nu, och även få upp vad som finns i mejlboxen, även om det går hysteriskt långsamt, säger han.