Dells marknadschef Mats Jentzen ser inte de ideliga förseningarna och det smala utbudet av datormodeller som något fiasko.

– Nej, absolut inte. Försäljningen i detaljhandeln ser vi som en ny resa. Vi har valt att smyga igång försäljningen, eftersom det är så viktigt att finnas med där.

Han förnekar också att förseningen beror på att parterna haft svårt att få ihop ett upplägg för service och support av produkterna.

– Det är som om man skulle köpa direkt av oss. Snarare har förseningarna handlat om vilka modeller och i vilken ordning lanseringen ska ske. Där har vi en levande dialog med våra partner, säger han.

PC-Citys försäljningschef Mark Hammarberg förnekar också att det försenade samarbetet skulle vara ett fiasko, liksom att man hittills säljer bara två modeller, en bärbar och en stationär.

– Vi ska utvärdera upplägget och se hur vi kan arbeta vidare i framtiden, säger Mark Hammarberg.

– För att säkerställa att logistik och rutiner fungerar har vi bara sålt ett fåtal modeller i några utvalda varuhus. Nu inväntar vi nya modeller som vi lanserar bredare, i fler varuhus under hösten, säger Anders Lindblom, försäljningschef för data på El-Giganten.

I slutet av 2007 meddelade Dell att företaget tecknat samarbetsavtal med engelska detaljhandelskedjan Dixon om att sälja företagets datorer i PC Citys och El-Gigantens butiker och varuhus i Europa.

Anledningen till att direktsäljande Dell vill sälja datorer till vanliga konsumenter är att leverantören ser de största framtida tillväxtmöjligheterna i det segmentet.

Enligt Dells dåvarande marknads- och informationschef Mats Oretorp skulle 2008 bli ett genombrottsår för företaget i detaljhandeln och försäljningen skulle starta någon gång under slutet av januari eller början av februari.

Våren och sommaren försvann utan någon Delldator i butikerna. Förklaringen var att det tog längre tid än beräknat för att komma överens om formerna för samarbetet och hur och vem som skulle sköta service och support.

Först i början av augusti, efter minst ett halvårs försening, har El-Giganten och PC-City börjat sälja Dells datorer. Men av de ursprungliga planerna med ett dussintal modeller blev inte mycket kvar. Det finns bara en modell, en bärbar och en stationär, att välja mellan. Om det kommer fler under hösten är inte bestämt.

Fakta

Liksom Dells konkurrent HP satsar på direktförsäljning vill Dell sälja till konsument. Ett avtal med engelska Dixon skulle få in Dell på El-Gigantens och PC-Citys butikshyllor. Lansering i detaljhandeln skulle ske senast i februari, men inte förrän i augusti kom försäljningen igång med en bärbar och en stationär modell trots att ett större sortiment utlovats.