Microsoft ser inte längre stillatigande på hur Google blir allt mer dominerande på internetsökningar. Som vanligt när Microsoft ger sig in på nya områden sker det i små, till synes oförargliga, steg.

I slutet av januari lanserade Microsoft en allmän betaversion av MSN Toolbar, ett verktygsfält som installeras i Internet Explorer och ger användarna en snabbare väg att söka med hjälp av MSN:s sökmotor.

- Inom Microsoft är sökning på internet ett nyckelområde. MSN Toolbar är bara ett sätt att erbjuda bättre navigering på internet. Men det är bara en liten del av det enorma utvecklingsarbete som pågå, säger Thomas Minnhagen, Sverigechef på MSN.

Sedan en tid tillbaka har företaget också en betaversion av webbsökmotorn i drift på webbplatsen beta.search.msn.com. Vad Microsoft använder den till och vad som döljer sig bakom är företaget mycket förteget om. Och sedan i somras testar företaget MSNBot, en prototyp till en robot som letar upp webbsajter och indexerar dem.

Resultatet som sökroboten genererar används enligt uppgift än så länge bara för internt bruk. Att udden är riktad mot Google är ingenting Microsoft sticker under stol med.

- Google har lett utvecklingen. För oss handlar det om att flytta fram våa positioner, säger Thomas Minnhagen.

För Sam Aston, vd på svenska sökföretaget Apptus, är Microsofts planer ett tecken på att företaget inser att det är funktionellt och affärsmässigt viktigt att satsa på sökmarknaden.

Däremot tonar han ner betydelsen av MSN Toolbar.

- Verktygsfältet är i sig inget revolutionerande. Den typen av funktioner har andra erbjudit tidigare, säger han.

Norska sökföretaget Fast ser Microsofts drag som direkt riktat mot just Google.

- Företagets lansering av MSN Toolbar som en del av Internet Explorer är ett uppenbart motdrag mot Googles verktygsfält och en del i Microsofts strävan att få flest internetanvändare att genomföra webbsökningar via MSN.com, säger Truls Berg, affärsutvecklare på Fast.

Flyttas gränssnittet närmare användaren kan därför Microsoft få fler att utnyttja företagets sökfunktioner och påverkar därmed direkt söktjänster som Google och Yahoo.

Enligt Marcus Holmström, webbtrafikanalytiker på Webanalys, är verktygsfältet ett litet steg mot vad Microsoft kommer göra när företagets egen sökmotor blir färdig.

Tekniker håller på och utvecklar sökmotorn och Marcus Holmström tror att den lanseras som en integrerad del av Microsofts operativsystem Longhorn. Motorn ska då fullt ut konkurrera med Googles och Yahoos sökmotorer.

Av: Anders Nordner/Jesper Stärn