Visst. Det är naturligtvis viktigt som bara den att Chrome fungerar lika bra som Mozilla och Internet Explorer. Om inte bättre. Men huvudpoängen med Googles nya webbläsare är inte att konkurrera ut Microsoft och Mozilla. Inte än. Det handlar snarare om att Google vill knyta ihop säcken, om att ta fram en webbläsare som är optimerad för företagets övriga tjänster och erbjudanden, som Apps, App Engine, Gears och Docs.

Resultatet blir en heltäckande plattform som kan penetrera all världens it-avdelningar. Om bara något halvår eller så kan vi börja se resultatet, så till dess bör Mozilla, och framför allt Microsoft, ha exekverat sina motdrag.

Vad det nu kan tänkas vara.

Den pusselbit som tidigare saknats, det vill säga en holistisk syn på utbudet av program och tjänster, visar Google prov på med Chrome. 2008 års mest hajpade uttryck – program som tjänster – ligger de facto och lurar bakom hörnet. Plötsligt ter sig snacket om datormoln, molndatorer och just program som tjänster som något realistiskt. Det ska bli grymt intressant att se hur snabb, säker och stabil Chrome är i det långa loppet.

De tre faktorerna samt en rejäl satsning på support och marknadsföring riktad till den breda företagsmarknaden är avgörande för Googles framgångar under de kommande åren.
Om sökmotorföretaget bara lyckas med det Microsoft en gång förstod – hur viktiga partnerskap och konsumentmarknaden är – så kommer it-landskapet att ritas om rejält under de närmaste åren.