Sångerskan och låtskrivaren Dilba Demirbag satsar hårt på att lansera sin musik digitalt. Tidigare har hon jobbat med traditionella skivbolag. Men när hon nyligen släppte låten Easy valde hon att tänka i annorlunda banor kring marknadsföring och distribution.

– Musikbranschen ser inte alls ut som tidigare, när artisterna spelade in fullängdare och släppte skivorna kommersiellt via ett skivbolag, säger Dilba Demirbag.

Själv köper hon den mesta musiken online och därför kändes det mer rätt att släppa en låt i taget och på sikt bygga ihop låtar till ett senare album.
– Hela situationen ser annorlunda ut än förr och som artist måste man vara mer aktiv än tidigare. När det gäller marknadsföring finns det många olika vägar. Förr räckte det med att man uppträdde i programmet Nöjesmaskinen. Då kunde man sälja åtminstone 200 000 exemplar.
Ett problem för många artister har tidigare varit att slå utomlands, men i det gränslösa landskapet på nätet är det möjligt att arbeta globalt redan från början.

Ett genombrott är att Talent & Brands, som arbetar med marknadsföring av artister, har lyckats placera Easy som ledmotiv i en reklamfilm för Rusta, vilket ger ytterligare exponering av låten. Konceptet innebär även att det digitala musik­bolaget X5 marknadsför musiken till Dilbas fans exempelvis genom att hålla kontakt med bloggare och via forum som Myspace och Facebook.

Distribution sker via direktlänkar, samarbeten med onlinebutiker som Itunes och mobilaktörerna Sony Ericsson och Nokia samt nätskivbutiker som CDon. Tanken är också att fansen ska ha en mera aktiv roll i att sprida musiken vidare till andra som inte hört låten förut.
– Det har redan varit ett lyckat samarbete. När jag sjöng på Sommarkrysset i somras spelade jag låten inför publik för första gången och ändå sjöng folk med. Då inser man vilken genomslagskraft de här nya distributionsformerna har, säger Dilba Demirbag.

Dilba är inte heller främmande för att ta olika roller, beroende på var i produktionskedjan hon befinner sig.
– Som sångerska och låtskrivare har jag en kreativ roll. Men sedan gäller det att tänka på ett annat sätt vid förhandlingen av avtal. Det blir allt viktigare att tidigt hitta människor som brinner för ens projekt. På ett stort bolag blir du en av tusen artister och betyder ingenting.

Har du liknande planer med kommande låtar?
– Ja, men numera ser jag varje låt som ett nytt, eget projekt. Om jag gör ett avtal med ett större skivbolag är det för att det är prioriterat för bolaget att få uppmärksamhet. Jag behöver inte sälja för en treprocentig royalty.

Från att musikindustrin haft en ganska sorglig framtid tycker Dilba att man numera hittar mer av möjligheter och nytänkande. Som kompositör kan man hitta helt nya samarbetsformer med andra artister eller produktionsbolag.
– Gratisnedladdningen kan ta död på musik­industrin, men jag tror att det i stället uppstår nya former, där artisterna kan ta betalt för musiken på nya sätt och exempelvis vinna i marknadsföringssammanhang.