Bläddrar man i gamla nummer av CS dyker det upp intressanta rubriker. De ger intryck av att det tekniskt inte hänt så mycket på sökmotorsidan under de senaste tio åren. Eller vad säga om ”Altavista även för skrivbordet” från CS nr 57 årgång 1996. Redan då hade sökmotorer fått funktioner för att söka på både intranät och internt på enskilda datorer.

Under 1990-talets andra hälft var Altavista allenarådande, om än inte den första sökmotorn för internet. Archie var det första verktyget för att indexera innehåll på internet. Archie utvecklades redan 1990 av Alan Emtage, en student vid McGill University i Kanada. 1992 och 1993 kom därefter två sökmotorer för Gopherprotokollet, Veronica respektive Jughead.

Näst på tur för det nya gränssnittet world wide web var Wandex och Aliweb som båda kom 1993. Året därpå kom Webcrawler som var först med funktioner för full textsökning, något som blev standard hos alla sökmotorer, däribland Lycos, Magellan, Excite, Infoseek, Inktomi och Northern Light.

Altavista lanserades den 15 december 1995. Sökmotorn skapades av Digital Equipment Corporation, DEC, som inledningsvis ville ha en produkt som skulle demonstrera processorkraften hos DECs Alphaservrar.

Enligt se.altavista.com var Altavista först med att presentera ett webbsökindex samt först ut med stöd för fler språk än engelska. Dessutom uppges att det var den första sökmotorn som hade bild-, ljud-, och videosökning. Under dessa första år fick DEC 61 sökrelaterade patent, betydligt fler än något annat internetsökningsföretag.

Av CS rapportering under 1990-talet framgår det tydligt att Altavista var den största stjärnan på internethimlen. Vi hade rubriker som ”Bakom kulisserna på Altavista” där reportern besökte en hemlig adress i Stockholms innerstad för att granska den svenska kopia av Altavista som Telia etablerat efter att ha licensierat DECs teknik. I artikeln (från 1996) framgår att Altavista är den mest populära söktjänsten på internet och att det görs 17,5 miljoner sökningar per dag via altavista.digital.com. Vid den tiden var 32 miljoner webbsidor indexerade hos Altavista.

I CS 61 -98 finns en artikel som i backspegeln visar på den första spiken i Altavistas kista. Här framkommer nämligen att Compaq (som senare köptes av HP) fick punga ut med hela 9,6 miljarder dollar när företaget köpte Digital, där Altavista alltså ingick.

Av rapporteringen framgår att Compaq fick stora problem med fusionen, något som fick till följd att satsningen på sökmotorn fick komma i andra hand.

Ett år senare hade Compaq sålt Alta­vista till investmentbolaget CMGI för 2,3 miljarder dollar. Sent 1999 framkommer att Altavista fortfarande har 35 procent av marknaden för sökmotorer trots senare års konkurrens från olika håll.

En företrädare för Altavista säger då att det görs 100 miljoner sökningar varje dag och 35 miljoner går via Altavista.
Vid denna tid står det fortfarande inte mycket om Google i CS men företaget etablerades 1998 och skulle snart sopa banan med hela branschen.

I CS nr 66 -99 ges en tydlig indikator på vad som var på gång:
”Altavistas fornstora glans har falnat sedan Compaq fick sökmotorn i sin ägo i samband med förvärvet av Digital. Men Compaqs utförsäljning av Altavista är inte enbart ett nederlag för pc-tillverkaren. I stort sett samtliga konkurrerande sökmotorer har utvecklats till omfattande portaler medan Altavista i huvudsak förblivit en sökmotor. Som en konsekvens har Altavista halkat efter i besöks­statistiken och ligger i dag långt efter ledande namn som Yahoo, AOL/Netscape och Lycos.”

Under de följande åren dyker deppiga rubriker upp, som ”Altavista drar ned och renodlar”. Företaget minskar i snabb takt antalet anställda, även i Sverige där det svenska kontoret avvecklas 2001. I februari 2003 säljs Altavista till Overture Services, ett företag som redan i juli samma år köps av Yahoo.

Allt som är kvar i dag av den stora sökmotorn är en webbplats som väl främst besöks av dem som vill ha hjälp att översätta texter mellan olika språk. Den tjänsten kallas numera Yahoo Babel Fish. Fast även på den punkten har Google sedan länge kunnat ge svar på tal.

Fakta

Altavistas sökmotor hanterades 1998 av ett 20-tal servrar med 64-bitars Alphaprocessor från DEC. De hade tillsammans 130 GB ram och 500 GB hårddisk. Processorkraften klarade att hantera 13 miljoner sökningar per dag.

Googles indexering klarade ...

  • 1998 0,025 miljarder sidor
  • 2000 1 miljard
  • Januari 2002 2 miljarder
  • Februari 2003 3 miljarder
  • September 2004 4,2 miljarder
  • November 2004 8 miljarder