I slutet av sin tredje vecka efter lanseringen stod Chrome för 0,77 procent av alla webbläsare. Siffran bygger på statistik över besök på de 40 000 sajter världen över som analyseras av Net Applications. Motsvarande siffra för en vecka innan var 0,85 procent.

– Trenden för Chrome är svagt nedgående. Veckans siffror speglar detta, säger Vince Vizzaccaro, som är marknadschef på Net Applications till IDG News.

Chrome hade över 1 procents marknadsandel under sin första vecka och webbläsaren når den nivån under vissa tider på dygnet, exempelvis på natten, uppger han.

Skälet till att Chromes siffror, liksom de för Mozillas Firefox och Apples Safari, brukar stiga under natten är att många företag har standardiserat på Microsofts Internet Explorer och inte tillåter andra webbläsare. Därför minskar Internet Explorers andel något nattetid, vilket gynnar bland annat Chrome.

Internet Explorer och Firefox har tidigare dalat något, men båda har tagit igen på Chromes bekostnad. IE plockade 0,24 procentenheter, medan Firefox ökade med 0,06 procentenheter. Apples webbläsare Safari är den enda som helt har undkommit Chromes effekt. Den låg på plus under september och ökade med 0,45 procentenheter mot tidigare.

Chromes nedgång kan enligt Net Applications bero på att Google inte har slagit speciellt hårt på trumman för webbläsaren.

– Den enda marknadsföringen jag har sett från Google är sponsrade länkar på resultat på sökord som "browser" eller "browsers", säger han.