– Vore det inte trevligt om du bara kunde peka på något i den fysiska världen och få information om det?

Det frågar Nokias vice vd Teppo Paavola retoriskt under Nokias tekniska medieevent The way we live next i huvudkontoret i Esbo, Finland.


”Vi har aggressiva utrullningsplaner”, säger marknadsföringschefen Ethelbert Williams.

Visionen är att hela den fysiska världen ska bli ”klickbar”, precis som länkar på internet.

– Peka på himlen och få en väderprognos. Peka på en restaurang och få menyn. Peka på ett hotell och få prisinformation, säger Teppo Paavola.

Det dröjer måhända ett tag innan den här visionen blir verklighet, men redan om ett par månader lanseras en betatjänst som gör alla filmaffischer klickbara.

När mobilkameran riktas mot en filmaffisch kan användaren välja att se en trailer, få information om filmen, läsa recensioner, få uppgifter om närmaste biograf eller köpa en biljett.

Tjänsten kallas Point and find, peka och hitta, och finns till en början bara tillgänglig i Storbritannien och USA, berättar marknadsföringschefen Ethelbert Williams.

– Det går inte att säga när tjänsten kommer till Sverige, men vi har aggressiva utrullningsplaner, fortsätter han.

Hur fungerar det här tekniskt?
– Nokia eller en innehållsleverantör tar foton av riktiga objekt och skapar taggar i en databas. När du riktar din mobilkamera mot ett objekt så kollas det upp mot databasen i realtid, säger Ethelbert Williams.

Användaren tar alltså inte några foton. Det hela bygger på avancerad bildigenkänning.

Tekniken kommer från start up-företaget Pixto som Nokia köpte förra året. Philipp Schloter, som var vd för Pixto, är nu chef för Point and find hos Nokia.

– Vi fungerar lite som ett företag i företaget. Vi har en egen styrelse och egna avdelningar för sälj, marknadsföring, teknik och så vidare. Det är bara vissa funktioner vi har gemensamma med Nokia, säger Philipp Schloter.

Intäktsmodellen för den här nya tjänsten då, hur ser den ut? Nokias vice vd Teppo Paavola svarar:

– Den modell vi kommer att ha i början är betalda annonser som är relaterade till taggarna. Men det är inte nödvändigtvis den enda modellen.

Fakta

Pixto är bara ett i raden av företag som Nokia köpt upp de senaste åren. Och fler uppköp blir det, enligt vice vd Teppo Paavola.

Framförallt är det företag som utvecklar mjukvara och tjänster som drar till sig mobiljättens intresse.

Köpet av norska Trolltech tidigare i år har fått mycket uppmärksamhet. Företagets ramverk Qt (uttalas cute) används för att utveckla applikationer som fungerar på många olika plattformar och olika typer av enheter.