Antalet abonnemang med iptv, tv via bredband, når 19,6 miljoner i år, en ökning med 64,1 procent, spår analysföretaget Gartner.

Motsvarande siffra för fjolåret var 12 miljoner. De totala intäkterna på marknaden för iptv-abonnemang spås uppgå till 4,5 miljarder dollar i år, en ökning med 93,5 procent mot fjolårets omsättning på 2,3 miljarder dollar.

1,1 procent av alla hushåll har iptv i år. Och år 2012 kommer penetrationen att ligga på 2,8 procent, spår Gartner.

Västeuropa har flest abonnenter med tv via bredbandet, i år kommer antalet nå 8,2 miljoner för att växa till 18,8 miljoner 2012. Däremot omsätter marknaden mer i USA.

– Största förändringen sedan 2007 är den snabba ökningen för nya aktörer som bland annat etablerat sig inom konsumentvideo och som har skapat ökad efterfrågan på innovation från iptv-operatörenra, säger Gartners analytiker Elroy Jopling i ett uttalande.

Aktörer som Youtube och Joost, samt sociala nätverk som Myspace och Facebook konkurrerar inom detta område, liksom aktörer som Neulion och Appletv, samtidigt som massmediabolag som BBC och NBC också satsar. Andra exempel är Amazons Video on Demand och Vudu, samt hyrtjänster som Netflix och Blockbuster.

Rapporten behandlar framför allt operatörstjänster och andra som använder en mottagarbox och som levererar en kvalitet som ligger på minst samma nivå som betal-tv eller utsänd-tv. Innehåll som levereras över nätet, enbart via pc ingår inte.

Rapportens namn är Forecast: IPTV Subscribers and Service Revenue, Worldwide, 2006-2012