Än så länge är den bara tillgänglig för inbjudna betatestare, musiktjänsten som utvecklas på Östermalm i Stockholm. Men den senaste veckan har ett stort antal inbjudningar skickats ut vilket kan tyda på att en storskalig lansering är nära.

Så sent som i fredags inleddes flytten av serverparken till större lokaler för att kunna hantera fler användare. Dessutom ska riskkapitalbolagen Creandum och Northzone ha gått in med pengar i bolaget, skriver Veckans Affärer. Inget av bolagen vill kommentera uppgifterna.


Strömmar direkt. Mängder med musik blir direkt tillgänglig för den som har ett Spotifykonto.

Nu står det också klart att Spotify har tecknat ett avtal med tonsättarnas upphovsrättsorganisation Stim som ger företaget rätt att öppna tjänsten för vem som helst. Tidigare avtal har bara gällt testningsfasen och ett begränsat antal användare.

– De har haft ett avtal under uppbyggnaden, men nu gäller det för skarpt läge, säger Martin Stiebel, jurist på Stim.

Det slutgiltiga avtalet blev klart under sommaren. Det är sedan tidigare känt att Spotify arbetar med skivbolagens intresseorganisation Ifpi för att säkra de rättigheter som behövs.

Spotify bygger på en egen klient med ett gränssnitt som på många sätt liknar Apples Itunes med tillgång till musikbiblioteket strömmat via nätet. CS snabbtest visar att gränssnittet är rappt och att musiken börjar spela omedelbart, som om musiken fanns lagrad på användarens dator. Användaren kan också skapa och dela med sig av egna spellistor och välja musik enligt kriterier som årtionde och genre.

Bloggande betatestare har gett tjänsten en rejäl hajp innan den ens har släppts till allmänheten. ”Cloud computing för pop-generationen”, skriver en av dem. Flera intygar att man snart glömmer bort att musiken inte finns på ens egen dator.

Tester med annonser i programmet har pågått sedan i februari, och enligt den knapphändiga informationen från företaget ska användaren kunna välja mellan en reklamfinansierad tjänst och en prenumeration till en fast kostnad.

I övrigt tiger Spotify som muren. Sophia Bendz, informationsansvarig, låter hälsa att företaget inte svarar på några frågor för närvarande.

Fakta

Martin Lorentzon, som drog igång marknadsföringsbolaget Tradedoubler, startade Spotify våren 2006 tillsammans med Daniel Ek.

Företaget ska expandera i Europa och söker nu säljchefer till Sverige, Tyskland och Frankrike.

Det formella huvudkontoret ligger i Luxemburg men Spotify har stora lokaler på en exklusiv adress nära Stureplan i Stockholm.