– Man blir helt enkelt mer korkad av för lite sömn. Sover man fem timmar en natt blir det rent intellektuellt en omedelbar dramatisk effekt nästa dag. Man presterar väsentligt mycket sämre och framför allt påverkas kreativiteten.

Den som sover sex timmar per natt blir redan efter ett par dagar klart påverkad av sömnbristen.

Snittsömnen bland svenskarna ligger på sju timmar – och det är Torbjörn Åkerfeldt inte nöjd med.

– Det är ganska precis på gränsen för vad som är okej. Och om då hälften sover mindre än sju timmar är det inte bra.

Risken för hjärt- och kärlsjuk-domar ökar på längre sikt medan blodsockerhalten påverkas direkt. Sömnbristen gör att det tar längre tid för kroppen att föra undan blodsockret till cellerna.

– Redan efter en natt med lite sömn påverkas blodsockret. Efter fem nätter med för lite sömn har man blodvärden som en diabetiker.

Hans tips för en god nattsömn är att ha tyst, svalt och mörkt i sovrummet och att inte dricka koffeinhaltiga drycker eller alkohol före sänggåendet. Mycket fysisk aktivitet precis innan man lägger sig är heller inte bra.

– Se till att optimera förutsättningarna för god sömn. Var medveten om att för lite sömn påverkar människan mentalt, funktions-mässigt och fysiskt.

Den omtalade tuppluren ska man använda sparsamt, anser han.
– En tupplur på 15 minuter ersätter omkring en och en halv timmes missad nattsömn. Det kan vara bra att ta till för att kompensera en kort natt.

– Men en tupplur ökar samtidigt risken för att kvaliteten på nästa natts sömn inte blir lika hög.

Bästa sättet att ta igen förlorad sömn är att se till att nästa natt blir en åttatimmarsnatt.

– Sömnbristen är borta efter en bra natt. Ju mer sömn man har förlorat desto mer tar man igen eftersom man sover djupare och har en högre sömnkvalitet, säger han.