Bakom den svenska institutionen Pressbyrån står numera den norska Reitangruppen som i sitt svenska stall också har 7-Eleven. Nyligen har ett avtal skrivits där Reitan servicehandel Sverige etablerar varumärket 7-Eleven i 112 Shellstationer.

De senaste fyra åren har Torbjörn Svedenklint arbetat som affärsutvecklingsdirektör i det svenska bolaget och under den här tiden har man utvecklat en mängd elektroniska tjänster – surfzoner, speltjänster, biljettjänster, betaltjänster ...

– När jag började gick vi i organisationen igenom de olika affärsområdena, kartlade vad vi kunde göra, bedömde hur stora volymerna var och hur framtiden såg ut och valde sedan ut ett antal tjänster som vi satsade på att vidareutveckla, berättar han.

Reitangruppen har bolag som driver kedjekoncept i Norge, Sverige, Danmark och Lettland. De olika kedjekoncepten inom bolagen är en franchiserörelse vilket innebär att de drivs av en franchisetagare. Varje land sköter sina kedjekoncept självständigt men viss infrastruktur och it är gemensam.
När 7-Elevenbutikerna ansluts till ett trådlöst nät och börjar sälja surftid är det något som berör samtliga handlare i kedjan.

– Det blir en del av deras utbud. Vi kan använda det i kampanjer och marknadsföring och dessutom ger det ett mervärde för kunden, säger Torbjörn Svedenklint.

De finmaskiga näten med 330 Pressbyråbutiker och cirka 190 7-Elevenbutiker, Shellbutikerna inkluderade, gör kedjorna attraktiva för externa parter som vill nå stora kundgrupper.

Sedan lång tid tillbaka har Press-byrån och 7-Eleven samarbetat både med lokaltrafik runt om i landet och med SJ och under de senaste åren har kundens möjligheter att boka och köpa biljetter ökat allt mer.

– För oss gäller det att erbjuda kunderna så bra service som möjligt, men samtidigt får inte varje enskild kund ta alltför mycket tid. Det accepterar inte de som står bakom i kön. För att kunna leva upp till bägge parametrarna är ett sätt att låta kunderna få surfa gratis till exempelvis på SJs sajt för att söka information och sedan göra själva transaktionen i kassan.

Utvecklingen tillsammans med SJ exempelvis är inte heller något som tar slut – i takt med ny teknik finslipas och utökas tjänsterna kontinuerligt, enligt Torbjörn Svedenklint.

Att internet allt mer tar över när det gäller just sådant som biljettförsäljning, spel och betaltjänster oroar inte Torbjörn Svedenklint.

– Nej, det skapar bara möjligheter för oss. För vem ska lämna ut det som beställts? Och vem ska ta betalt?
Samtidigt är han noga med att framhålla att det inte finns någon som helst mening med att utveckla nya tjänster bara för att de verkar spännande och skojiga.

– Visst kan vi toppa utbudet med roliga saker, men för oss är det oerhört viktigt att det är ett komplement till den andra verksamheten. Men vi vill jobba med partner som har rejäla volymer, säger Torbjörn Svedenklint.

– Ibland tar en aktör kontakt med oss och vill samarbeta med någon ny tjänst och hotar med att lägga den på nätet annars. Men för oss beror det oftast på volymen om vi vill vara med.

Reitans it-organisation är en viktig del i hur framgångsrik en lansering av en tjänst blir och är en funktion som är gemensam för alla kedjekoncept i norden.
När det gäller införande av en elektronisk tjänst berörs alla avdelningar inköp, marknad, ekonomi, utbildning och köpmän.

– Vi har också ett nära samarbetet med externa partner som Payex Solutions som ger oss tillgång till unik kompetens för utveckling och integration av elektroniska tjänster, säger Torbjörn Svedenklint.

Projekten leds alltid av externa projektledare men produktchefer och marknadschefer är alltid involverade också och innan de nya e-tjänsterna rullas ut i full skala körs alltid piloter i butik.

– Det är viktigt att tjänsterna fungerar för den enskilde köpmannen. Visst gör vi misstag, absolut, men innan vi kör ut tjänsterna så ska de vara väl prövade. Ibland finns det med överflödiga funktioner, men då kan vi rensa bort dem i en senare version. Och några riktiga katastrofer har vi inte varit med om, säger Torbjörn Svedenklint.

Däremot kan det ta en stund ibland innan en tjänst tar fart medger han.

– Vårt samarbete med paketdistributören DHL har tagit en stund att arbeta upp ett större antal paket, men nu börjar det bli fart. Men då ska man komma ihåg att det är en ny service för dem, de har tidigare inte har jobbat med att frakta paket åt konsument.

Ibland har det i gengäld gått väldigt fort – när det gäller trängselskatten i Stockholm fick Reitan förfrågningen om deras butikskedjor kunde fungera som inbetalningsställe och efter det rullades lösningen ut väldigt snabbt. Och även om det blev ett kommunikationsavbrott i 7-Elevenbutikerna under några timmar när anstormningen efter semestern kom så tycker Torbjörn Svedenklint att det var ett väl fungerande samarbete med IBM och Vägverket.

– Det gick ändå väldigt bra tycker jag. Men det gav ett större medialt tryck på oss än någon annan tjänst eftersom det var en så politisk debatt om själva skatten, säger han.

För att de elektroniska tjänsterna ska bli efterfrågade och utnyttjade är tajmingen avgörande, enligt Torbjörn Svedenklint. Därför sitter han också med i ett antal intressebolag för att hålla ögonen på den tekniska utvecklingen. Det handlar exempelvis om bolagen Clue Applications som bland annat bygger trådlösa nät, Convenient Card som arbetar med kontant- och presentkort som kan användas som betalning på internet och Sidewalk Express som sysslar med internetcaféer.

– Reitan Servicehandel har inget intresse av att äga sådana här bolag utan våra ägarandelar är bara avhängiga av att vi vill följa utvecklingen inom de här områdena, säger Torbjörn Svedenklint.

Just kontantbetalningar på internet är ett sådant spår som Reitan redan är inne på via partnern Spendonnet där kunder kan tanka in pengar som kan användas på internet.

– Det är inget som vi marknadsför, men ändå kommer det föräldrar till oss som hittat informationen på nätet och som tycker det är jättebra att de kan ge sina barn en begränsad plånbok för deras internetliv, säger han.

Mobiltelefonen används också mer och mer för att lägga in presentkort och rabatterbjudanden på och även där är Reitan med på tåget för att se hur detta utvecklar sig.

Hur tänker sig då Torbjörn Svedenklint att framtiden ser ut, vartåt strävar Reitan Servicehandel när det gäller tjänster?

– Min vision är att kunden verkligen ska uppleva det som att de får bra service på vardagliga tjänster snabbt och enkelt. Man kommer in och hämtar ut pengar eller sänder pengar, skickar ett paket, uppdaterar Lottoraden och köper en tidning, lite kaffe och bulle inför tågresan man bokat hos oss.

Fakta

Reitan Servicehandel Sverige driver varumärkena Pressbyrån och 7-Eleven och är en rikstäckande franchisekedja inom servicehandeln med cirka 400 butiker. Tillsammans har de en varuomsättning på cirka 2,8 miljarder kronor.

Reitan Servicehandel
ägs av det norska bolaget Reitangruppen som är verksamt inom affärsområdena dagligvaruhandel, servicehandel och distribution.