Samarbetet mellan Google och Click Forensics skulle ha varit omöjligt för två år sedan då de båda företagen smutskastade varandra öppet. Google hävdade då att Click Forensics försökte överdriva risken med klickbedrägerier i sina rapporter och analyser.

Click Forensics kontrade med anklagelser om att Google medvetet trivialiserade klickbedrägerier då det gagnade Googles affärsmodell. Click Forensics hävdade att ju fler klick på annonser som gjordes, genuina eller inte, desto mer pengar tjänade Google.

Klickbedrägerier kan i regel genomföras på två sätt. Antingen kan ett företag klicka på sin konkurrents annonser för att öka annonskostnaderna för konkurrenten. Googles affärsmodell går ut på att ta betalt för antal klick som en viss annons får. Ju fler klick, desto mer får företaget betala till Google.

Det andra tillvägagångssättet för klickbedrägeri är att ett företag klickar på de annonser som presenteras på företagets egen webbplats och på så sätt tjänar mer. I båda fallen tjänar Google pengar.

Click Forensics meddelade i torsdag förra veckan att Google gått med på att köpa de rapporter som genereras av Click Forensics. Rapporterna ska göra det möjligt för Google att automatiskt upptäcka och stoppa incidenter där klickbedrägerier begås.

Google ville inte kommentera samarbetet efter förfrågan från IDG News. Click Forensics vd, Paul Pellman, uppger att hans företag är positivt till det nya samarbetet.

– Från vår ståndpunkt så är det här första gången vi har möjlighet att implementera något konkret tillsammans med Google, vilket är jättekul, säger Paul Pellman till IDG News.