Vid elvatiden igår meddelade Google på användarforumet att företaget kände till problemen.

Google gav ingen förklaring till problemen men lovade att allt skulle vara löst senast klocka tre, svensk tid. De drabbade användarna möttes under tiden enbart av en felsida när de försökte komma åt sitt mejlkonto på Google Apps. Det skriver IDG News.

Google själva hävdar att problemen var begränsade till ett mindre antal kunder. Men enligt uppgifter på det officiella supportforumet fanns användare och företag som stod helt utan e-post, vissa hade haft problem i över ett dygn.

För mindre än en månad sedan hade tjänsten problem med kalkylfunktionen. I augusti drabbades tjänsten av tre stora avbrott som orsakade problem för både användare av gratistjänsterna och de som betalar. Företaget fick kompensera de betalande användarna av Apps Premier och lovade att bli bättre på att informera vid problem.

Mindpark, ett utvecklingsföretag med inriktning på nya medier, använder Google Apps. Vd:n Joakim Jardenberg märkte själv inte av gårdagens problem men säger att mindre avbrott har inträffat då och då. Problemet i de lägena har varit att informationen varit bristfällig i förväg.

– Man kan inte anklaga Google för att vara speciellt informativa i förväg. Men ringer man supporten får man alltid svar på vad som händer.

Telefonsupport är bara tillgängligt för Googles betalande kunder.