Microsofts nap, network access protection, är en teknik som kollar en dators identitet och hur väl den lever upp till ett företags säkerhetspolicy innan den ges tillgång till olika resurser i företagsnätverket. Naperas lösning är en påbyggnad på nap, och gör enligt företaget nätverkssäkerheten mer lätthanterad än vad Microsoft självt erbjuder.

– Microsofts nap är väldigt komplicerat att använda. Vi förbättrar Microsofts lösning. Men Med vår box, N24, är det bara att plugga in och köra. Administrationen är webbaserad, säger Chris Boscolo, teknikchef på Napera.

Men Hasain Alshakarti, it-säkerhetsexpert på Truesec, håller inte med om att nap är krångligt att använda.

– En van administratör i Microsoftmiljö har inga problem med nap-konceptet, säger han.

Trots det ser han en marknad för Naperas N24.

– Den har ett tjusigare och roligare monotereringsgränssnitt än vad nap har. De kommer säkert att locka folk att köpa det här. N24 är inte en dålig produkt. Men det är inte heller en nödvändig produkt, säger Hasain Alshakarti.

Michael Anderberg, säkerhetsexpert på Microsoft, tycker att det är intressant att andra företag väljer att bygga vidare på Microsofts nap-lösning.

– Det är inte jättekrångligt att använda bara nap. Men det är ju bra om Napera gör det ännu enklare. Bara de inte gör det allt för enkelt, säger han.

Enligt Michael Anderberg är det viktigt att vara försiktig och tänka efter noga innan man implementerar nap. Han rekommenderar att man först samlar in loggfiler i 6–12 månader för att få en bild av hur nätverket och användarna fungerar.

– Om man bara pluggar in en box utan att göra sin hemläxa först kan det bli så att ingen kan logga in på nätverket. Till och med it-teknikerna kan stängas ute, säger Michael Anderberg.
Napera grundades av ett gäng kompisar som tidigare jobbat på bland annat Watchguard och Microsoft. Företaget annonserades i februari i år.

– Just nu pågår en Europalansering, säger Pierre Blom, ansvarig för Emea-området på Napera.

Företaget har drygt 20 anställda.

– Det är en fördel att vara små. Det blir lättare att interagera med folk som använder vår produkt, att lyssna på kunderna, säger Chris Boscolo.

Fakta

N24 lanserades i juni. Basenheten kostar 26 000 kronor. Påbyggnadsenheterna kostar runt 7 000 kronor.

Webbtjänsten ingår utan kostnad det första året. Därefter kostar den cirka 20 procent av hårdvarans pris per år.

All försäljning sker via partner. I Sverige genom Powerbit security.